Energiajoogid vallutavad tormijooksuga Afganistani turgu

Kadri Veermäe
, välisuudiste toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vaade Kabuli turuplatsile.
Vaade Kabuli turuplatsile. Foto: SCANPIX

Tänapäeva Afganistanis müüakse energiajooke igal pool – neid saab osta nii tänavakaubitsejate käest, nurgapoodidest kui ka parimatest restoranidest.

Teada on seegi, et isegi äärmuslastest Talibani võitlejad jahutavad lahinguväljal oma janu mõne kättesaadava energiajoogiga, kirjutab Raadio Vaba Euroopa portaalis Frud Bezhan.

Paljud energiajoogid kannavad Afganistanis silti «islamiusulistele sobiv», kuid mõnele usuliidrile jääb sellest kinnitusest siiski väheks. Kuna tegemist on stimuleerivate omadustega jookidega, võrdlevad mõned neid alkoholiga, mis on «haram» ehk islamiseaduste järgi keelatud.

Lisaks tekitab paljudes küsimusi riiki sisse veetavate jookide kvaliteet ja sellega kaasneda võivad negatiivsed mõjud. Afganistanis reguleerib valitsus antud valdkonda vähe ja imporditavatele jookidele, toiduainetele ja arstimitele ei ole kehtestatud riiklikke standardeid. Seetõttu on afgaani turg üle ujutatud ka kehtivusaja ületanud ja madala kvaliteediga energiajookidest, mida pole õnnestunud mujal riikides müüa.

Poepidaja abi Abdullah sõnab, et välismaiste joogitootjate Afganistani turustajad müüvad kehtivusaja ületanud tooteid soodushinnaga ja mõned poodnikud ka ostavad neid hea meelega, et nende müügist kiiret kasumit teenida.

Riskidest hoolimata paistab energiajoogiäril riigis hästi minevat. Kabuli poodniku Habib Rahmani sõnul ületab energiajookide müügiedu selliste populaarsete karastusjookide nagu Pepsi ja Coca-Cola omi.

«Enamikule afgaanidele energiajoogid meeldivad. Nad arvavad, et see annab neile energiat ja nad saavad väsimusest lahti,» sõnab Rahman. «Kõik algas, kuid noored linnas töötavad afgaanid hakkas energiajooke tarbima, nüüd on see laienenud aga kõigisse ühiskonna sektoritesse.»

Üleüldine müügistatistika on teadmata, kuid Afganistani turule on saabunud üle 20 energiajoogi, mis üritavad laia tarbijatehulga ostma meelitada.

Austria energiajook Red Bull maksab umbes poolteist (1,14 eurot) dollarit ja seda joovad eelkõige noored linnas elavad inimesed. Poole odavamat Tais toodetavat Carabaod eelistab tarbida aga töölisklass.

Tootjad on ka hästi kursis asjaoluga, et Afganistan on sügavalt patriarhaalne ühiskond. Sel põhjusel on mõned võõramaised tootjad toonud turule soospetsiifilised tooted: mehe saavad näiteks osta silti «ainult meestele» kandvat Suur Karu, naised aga Kuuma Linnukest.

Siit saab aga näha Afganistani energiajoogireklaami.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles