Lennunduseksperdid kahtlevad nn kahe reegli efektiivsuses

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eilses Frankfurter Allgemeine Zeitungis ilmus lehekülg, millel oli Lufthansa /Germanwingsi kaastundeavaldus hukkunute peredele.
Eilses Frankfurter Allgemeine Zeitungis ilmus lehekülg, millel oli Lufthansa /Germanwingsi kaastundeavaldus hukkunute peredele. Foto: SCANPIX

Pärast Germanwingsi katastroofi on järjest terve rida Euroopa lennufirmasid teatanud, et kehtestavad nn kahe reegli, mille kohaselt tuleb kokpitist lahkunud piloodi asemele kabiini mõni teine meeskonnaliige. Osad lennunduseksperdid aga kahtlevad selle efektiivsuses.

Paljud USA lennufirmad pruugivad seda reeglit juba ammu. Nüüd soovitas seda ka Euroopa lennuohutusamet (EASA).

«Me peaksime ära ootama lõplikud uurimistulemused ning olema ettevaatlikud esimese hooga pakutavate meetmete osas,» leidis Guillaume Schmid, Prantsuse pilootide ametiühingust SNPL. Tema hinnangul on nn kahe reegli sisseviimine peaasjalikult viis, kuidas julgustada reisijaid.

Sama arvas ka Airbus 320 lennukitega lendav piloot Thierry Le Bailly. «Stjuardessi või stjuuardi kohalolek kokpitis võib võib-olla ära hoida mõned intsidendid, kuid pole rahuldav lõpplahendus,» sõnas ta.

Samuti leidsid nad, et nn kahe reegel võib ka uusi ohte tekitada. Kui piloodid peavad läbima terve rea vaimse tervise uuringuid, siis stjuardesside ja stjuuardite psüühikat nii põhjalikult ei uurita.

Pilootide hinnangul on nn kahe reeglist vähe abi seetõttu, et reisisaatjail pole piloodi väljaõpet ja sestap ei pruugi nad enne, kui on juba hilja, arugi saada, kui piloot on alustanud ohtlikku manöövrit. Lisaks pole neil ka oskusi lennukit hukust päästa.

Samuti leidsid nad, et nn kahe reegel võib ka uusi ohte tekitada. Kui piloodid peavad läbima terve rea vaimse tervise uuringuid, siis stjuardesside ja stjuuardite psüühikat nii põhjalikult ei uurita. Schmidi sõnul võib teiste meeskonnaliikmete kabiini lubamine seega tekitada hoopiski uue siseohu.

Ka võib juhtuda, et teine kabiini saabunud meeskonnaliige lihtsalt ei suuda peatada pilooti, kes on otsustanud viia lennuki hukule. «Alati jääb viis, kuidas uute reeglitega kohaneda ja leida nõrk koht,» rääkis ta. «Mul on raske kujutada, kuidas noor meeskonnaliige suudab peatada piloodi, kes on otsustanud lennuki kukutada.»

Schmidi sõnul tuleks selliste tragöödiate ennetamisega tegeleda tükk aega enne seda, kui lennuk õhku tõuseb. Ning uusi reegleid tuleks hakata koostama pärast seda, kui teisipäevase katastroofi uurimine on lõpuni viidud. Tema hinnangul võib tulevikutragöödiate vältimiseks abi olla ka sellest, kui tehakse täpselt kindlaks asjaolud, mis Andreas Lubitzi tema veretööni viisid.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles