Erimeelsused ohustavad Vene-Prantsuse laevatehingut

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Venemaa ja Prantsusmaa pole siiani jõudnud kokkuleppele helikopterikandja Mistrali hinnas.
Venemaa ja Prantsusmaa pole siiani jõudnud kokkuleppele helikopterikandja Mistrali hinnas. Foto: AFP / Scanpix

Kõnelused Venemaa ja Prantsusmaa vahel jõudsid ummikseisu, kuna pooled ei suuda kokku leppida helikopterikandja Mistral tehingu lõplikus maksumuses.


Kuigi Vene asepeaminister Igor Setšin ja tollane Prantsuse kaitseminister Alain Juppé allkirjastasid kõrgtehnoloogilist dessantlaeva puudutava ostulepingu tänavu jaanuaris, ei pandud lepingus paika laevade täpset hinda ja konkreetseid tähtaegu, millal laevaehitust alustatakse.

Vene päevalehe Kommersant andmetel jõudsid Venemaa riikliku relvaekspordikompanii Rosoboronexport, Prantsuse laevaehitusfirma DCNS ja mõlema riigi valitsuse esindajate läbirääkimised aga möödunud nädalal ummikusse, kuna prantslased otsustasid tõsta Prantsuse laevatehases ehitatavate laevade hinda.

«Pooltel on mitmeid eriarvamusi, eriti laevade hinna osas,» tõdes Kommersandile Venemaa delegatsiooni anonüümseks jääda soovinud allikas, kes osales möödunud nädalal Pariisis peetud läbirääkimistel.

Viitseadmirali allkiri olemas

Väidetavalt oli Venemaa kahe dessantlaeva eest nõus maksma kuni 980 miljonit eurot, kuid prantslased on uuele hinnasedelile kirjutanud 1,15 miljardit eurot. Kommersandi teatel peavad venelased viimase hetke vangerdust ebaprofessionaalseks. Prantslased väidavad aga, et 1,15 miljardit eurot kinnitavale protokollile on oma allkirja andnud Vene viitseadmiral.

Kuigi pooled on keeldunud kommentaaridest, puudutavad erimeelsused väidetavalt ka laevade tootmiseks vajalikke litsentse, kuna Moskva soovib, et need tehingu koguhinna sisse kuuluksid. Prantsusmaa on sellest keeldunud.

Viimast peavadki analüütikud üheks tehingu võtmeküsimuseks, kuna Moskva soovide täitmata jätmine võib tähendada kogu lepingu tühistamist. Kommersandi andmetel peaksid prantslased viimase hinnapakkumise tegema 15. märtsil.

Peaminister ja riigipea mängu

Venemaa ühendatud laevaehituskorporatsiooni president Roman Trotsenko ütles uudistevõrgu Interfax vahendusel, et lepingu lõplik versioon peaks saama allkirjad 30. aprilliks.

Vene ja Prantsuse meedia hinnangul võib aga hinnavaidlus seada kahtluse alla laevade ostmiseks vajaliku poliitilise kokkuleppe. Kusjuures eriti kriitilised olid Kommersandi allikad Venemaa kaitseministeeriumi töö suhtes.

RIA Novosti teatel ollakse vaatamata erimeelsustele veendunud, et tehing katki ei jää, kuna Vene sõjaväejuhid unistavad juba pikalt sellisest täiendusest. Võimalik, et erimeelsuste lahendamiseks kaasatakse läbirääkimistesse üsna pea uuesti ka peaministrid ja isegi presidendid. Venelased on veendunud, et riigiga soojades suhetes oleva Prantsuse presidendi Nicolas Sarkozyga jõutakse rahuldava lahendini.

Teisalt kritiseeris RIA Novosti videokommentaator Alina Tšernoivanova pidevat segadust relvatehingute ümber. «Tuleb välja, et korda pole ka sellises meie kaitsevõime jaoks strateegiliselt olulises asjas. Või on relvade ostmine niivõrd salajane asi, et selle maksumusest ei tea midagi ka läbirääkimistes osalejad?» vaagis ta.

Venemaa esimese asekaitseminister Vladimir Popovkin ütles julgeolekuküsimustega tegelevale Vene väljaandele VPK, et Prantsusmaaga sõlmitud kõrgtehnoloogilise helikopterikandja Mistral tehing läheb Moskvale maksma vähemalt 1,5 miljardit eurot. Tema sõnul ehitatakse kaks dessantlaeva Saint-Nazaire’i laevatehases. Hiljem ehitatakse Peterburi laevatehases veel kaks sama tüüpi alust.

Popovkin kordas, et laevad ostetakse koos navigatsiooni-, relva- ja juhtimissüsteemidega. Küll aga muudetakse helikopteri maandumistekk sobivaks Vene helikopteritele ja tugevdatakse laeva kere sedavõrd, et alust oleks võimalik kasutada ka Arktikas.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles