Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Tšehhi teadur: riigis tegutseb umbes 50 desinformatsioonisaiti

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Ivana Smoleňová möödunud kuul Tallinnas Idapartnerluse Keskuse aastakonverentsil. | FOTO: TAIRO LUTTER/PM/SCANPIX BALTICS

Tšehhis möödunud aastal korraldatud  küsitluse järgi on tegu riigiga, kus üle poole elanikest on veendunud, et USA tegevus tõi kaasa Süüria massiemigratsiooni, veerand usub nn alternatiivmeediat ja libauudistesaite ning umbes 40 protsenti on kindlad, et Ukraina kriisi põhjustas Washington.

Tšehhis tegutseb ligi 50 desinformatsioonisaiti, ütles Postimehele teemat uuriva mõttekoja Praha Julgeoleku-uuringute Instituudi teadur Ivana Smoleňová. «Kõiki neid saite ühendab see, et nad on venesõbralikud ning väga tugevalt läänevastased: nad on ühtviisi vaenulikud nii Euroopa Liidu, NATO, demokraatlike institutsioonide, valitsuse kui ka meedia suhtes,» lisas ta.

Seda, et Tšehhis on paljude teiste riikidega võrreldes väärinformatsiooni ebaproportsionaalselt palju, järeldasid ka mullu sügisel avaldatud analüüsis Praha mõttekoja Euroopa Väärtused eksperdid. Selle autorite hinnangul ähvardab nii Tšehhit kui ka selle naaberriiki Slovakkiat Kremli tähelepanu, mille eesmärk on kõigutada nende riikide geopoliitilist orientatsiooni.

Lisaks tihtipeale tundmatuks jäävast allikast tulnud libauudistele kinnitab Moskva Tšehhis ka teistmoodi kanda: näiteks töötab Prahas Vene saatkonnas ligi 140 inimest; võrdluseks, Washingtoni Vene esindus on 121-pealine. Tšehhi välisluureteenistuse endise juhi Karel Randaki hinnangul töötavad pooled Vene saatkonna töötajatest salateenistuste heaks.

2011. aasta rahvaloenduse järgi elas venelasi riigis 0,2 protsenti, vähem kui näiteks vietnamlasi, keda oli 0,3 protsenti.

«Tšehhi on venelaste jaoks üsna hea riik, neil on seal palju sõpru ja mitte ainult vanast ajast. Tšehhis on palju lihtsam saada infot ELi või NATO kohta võrreldes näiteks Prantsusmaa või Hollandiga,» selgitas Randak hiljuti Raadio Vaba Euroopale.

Smoleňová rõhutab, et venesõbraliku desinformatsiooni levik on seda erakordsem, kui arvestada Vene kogukonna suurust Tšehhis. 2011. aasta rahvaloenduse järgi elas venelasi riigis 0,2 protsenti, vähem kui näiteks vietnamlasi, keda oli 0,3 protsenti. Teaduri kinnitusel ei saa kõiki riigis tegutsevaid venesõbralikke saite Kremli propagandaks nimetada, sest nende tausta on keeruline tuvastada.

«Need portaalid nimetavad end tihti alternatiivseks meediaks ning enamasti on nad läbipaistmatud – keegi ei tea, kes neid teeb ja kust neid finantseeritakse,» ütles Praha Julgeolekuuuringute Instituudi teadur Smoleňová Postimehele antud intervjuus.

Erandiks võib pidada otseselt ja avalikult Vene riigi raha eest töötavat Sputnikut, mis avas 2015. aastal tšehhikeelse versiooni.

Kõige rohkem vandenõuteooriaid levitab veebileht Aeronet. «See on neist kõige ogaram. Nad avaldavad kõige jaburamaid väljamõeldisi, kuid samal ajal on ka tugevalt läänevastased – nii saavad nad kahe sihtgrupi tähelepanu,» selgitas Smoleňová. Riigi populaarseim libauudiste sait on aga selgelt venemeelne, end tasakaalustatud uudisteallikana esitlev ning vandenõuteooriaidki levitav Parlamentní listy (PL – Parlamentaarne Ajakiri), mida vaadatakse kuus ligi miljon korda. «See on väga suur arv,» lisas teadur.

Siiski rõhutas Smoleňová, et lugejate koguarvu poolest jäävad libauudiste saidid Tšehhis siiski traditsioonilisele meediale alla. «Kuid kindlate väga oluliste teemade puhul on nad üle. Nad töötavad väga tõhusalt ega pea aega raiskama nn igavate teemade peale, nagu näiteks mõni uus seadus. Desinformatsioonisaidid spetsialiseeruvad kindlatele asjadele ja kasutavad emotsionaalset keelt,» lisas ta.

Tõelise hoo saavad libauudised tihti sisse sotsiaalmeedia abil. Tšehhi raadioajakirjanikud analüüsisid ajavahemikus 2015. aasta novembrist mullu novembrini 20 populaarsemat libauudist ja 20 populaarsemat pärisuudist ning avastasid, et esimesed said Facebookis tunduvalt rohkem tähelepanu, tunnustust ja jagamisi.

Smoleňová sõnul kasutavad libauudiste tegijad kõiki parasjagu õhus olevaid teemasid, kuid kajastavad neid oma negatiivses kontekstis, et valitsust või midagi muud mustata.

«Siiski on püsiteemasid: EL on halb, USA on põhiline oht kõigele. Kahe aasta eest oli enamik libauudiseid Ukraina ja rändekriisi kohta. Enne 2015. aastat oli migrantidest väga vähe juttu, kuid järsku olid kõik sellised leheküljed seda täis. Praegu on põhiteemad terrorism ja migratsioon, kuigi Tšehhis pole ju tegelikult peaaegu üldse migrante,» rääkis ta.

Tšehhi valitsus pole desinformatsiooni levimist siiski käed rüpes pealt vaadanud. Aasta algul ületas rahvusvahelise uudisekünnise teade, et riigis asus siseministeeriumi all tööle spetsiaalne terrorismi- ja hübriidohtude keskus, mille eesmärk on libauudistega võidelda. Saksa majandusleht Handelsblatt nimetas hiljuti küll 15 töötajaga keskust, kelle ülesanne on jälgida traditsioonilist ja sotsiaalmeediat ning valeinfo kiiresti põrmustada, üksuseks, kes on relvastatud vaid veidi rohkemaga kui Twitteri konto.

«Üks nende ülesandeid on tõesti valeuudiseid paljastada, kuid paljuski on nende tegevus sissepoole suunatud – parandada valitsuse kommunikatsiooni ning toimuvat analüüsida ning poliitikamuudatusi välja pakkuda. Nii et see pole vaid valeuudiste paljastamise üksus,» selgitas Smoleňová ja lisas, et tegu on õige sammuga.

Smoleňová hinnangul on väärinformatsioonile vastuvõtlikumad selliseid ühiskonnad, kus on teatav legitiimsuskriis. «Neid riike, kus inimesed ei usalda valitsust, leiab igalt poolt Euroopast, selline ei ole ainult Tšehhi. Selline olukord valitseks siin ka ilma Vene desinformatsioonita, sest muresid jagub ja inimesed on üha pettunumad.»

LISALUGU

Tšehhi moslemid on sattunud terava tähelepanu alla

Tšehhis elav moslemi vähemus on väiksearvuline, üle kümne miljoni elanikuga riigis on neid vaid maksimaalselt 0,2 protsenti elanikkonnast. Ukraina libauudiseid paljastav portaal StopFake avaldas hiljuti Kanada vabakutselise ajakirjaniku Michael Colborne’i portaali Coda jaoks kirjutatud loo sellest, kuidas Tšehhi väiksearvuline moslemi kogukond on libauudiste tõttu sattunud ebaõiglase tähelepanu alla.

Selle aluseks on tavaliselt sotsiaalmeedias kulutulena levivad väljamõeldud lood. «Need algavad tihti juttudest, et kaks tüdrukut vägistanud kaks Süüria migranti on väidetavalt kinnipidamisasutusest põgenenud, ning lõppevad väidetega, nagu treeniksid Islamiriigi (ISIS) võitlejad ühes Tšehhi maakoha lasketiirus,» kirjutas Colborne.

Tšehhis populaarne Breitbarti stiilis libateateid tootev portaal kannab nime Parlamentní listy (PL – Parlamentaarne Ajakiri) ning hiljuti kirjutati seal, et sakslased põgenevad oma riigist araablaste ja aafriklaste eest ning moslemiimmigrandid vägistavad Rootsis sageli naisi ja lapsi. Lehekülg Svět kolem nás (Maailm Meie Ümber) aga soovitas mullu tšehhidel end relvadega varustada ja vasturünnakule asuda.

Colborne rõhutab, et PL ja selle sõsarsaidid jagavad Tšehhi poliitilise debati äärealadel võbelenud moslemivastatuse kanaliseerimise kõrval ka selgelt Kremli-armastust, mis leiab väljundi laia teemavaliku puhul – Süüria, Ukraina ja Donald Trump on vaid mõned näited. Eriti agressiivseks muutus libauudisteportaalide islamivaenulik retoorika 2015. aastal migratsioonikriisi puhkedes. Ühtlasi nihkus toona peafookus Ukrainalt ära pagulastele. Coda/PM

LISALUGU 2 Noppeid portaalidest

Tšehhikeelse Sputniku eilsete kajastuste hulgas oli näiteks lugu Prantsusmaa paremäärmuslikust presidendikandidaadist Marine Le Penist, mis kandis peakirja «Le Pen: Putin ei teinud midagi, et teda võiks tapjaks nimetada», ning lugu sellest, et USA ajakiri New Yorker pani esikaanele Putini.

Parlamentní listy avaldas eile galerii Stockholmist Rinkeby linnaosast, kus piltidele olid püütud ainult burkasid kandvad naised, migrandid või islamiga seotud nähtused. Samuti võis lugeda, kuidas Praha pagulaskeskus asub vaid paari meetri kaugusel algkoolist ja selle suitsetavad asukad hirmutavad kohalikke elanikke. Ka leiab pealkirja «Väga tõsine skandaal Brüsselis: EL rahastas salaja äärmuslikke MTÜsid».

Tagasi üles