Soome rongijuhid streigivad teist päeva

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rongipeatus Soomes
Rongipeatus Soomes Foto: PANU POHJOLA/AFP/Scanpix

Soomes vältab eile õhtul alanud ning kogu tänase päeva kestev rongijuhtide streik, mis mõjutab oluliselt riigi kaug- ja lähirongiliiklust.

Vedurijuhtide ametiühingu streik algas eile kell 18 ja lõpeb täna keskööl. Juhid naasevad tööle ööl vastu homset ning liiklus tahetakse täielikult taastada homme hommikuks, teatas rongifirma VR. Streik mõjutab kõiki VRi ja Helsingi piirkonna rongiliiklust tagava firma HSL lähironge ning VRi kaug- ja kaubaronge, lisati teates. Ainsaks erandiks on Venemaale sõitvad Allegro ja Tolstoi rongid, mille reisid toimuvad plaanipäraselt.

VRi andmetel teenindab ettevõte ööpäevas 800 lühimaa- ja 250 kaugrongi. HSLi andmeil kasutab lühironge ööpäevas umbes 200 000 ja VRi andmeil kaugronge umbes 20 000 inimest. Firmade sõnul asendati rongid võimalikult suures ulatuses bussidega. HSL teatas, et eile hommikul olid bussid graafikust maas 5-10 minutit, kuid teisi suuri probleeme ei esinenud.

Soome valitsus avalikustas hiljuti kava avada Soome reisirongiliiklus konkurentsile. Vedurijuhtide ametiühingu juhi Tero Palomäki sõnul pole ühing reisirongiliikluse konkurentsile avamise vastu, vaid neid häirib plaani sisu, kirjutab Soome rahvusringhääling Yle.

Reformi eesmärk on tõsta reisirongiliikluse teenuse taset, viia see kliendile lähemale ning suurendada selle osakaalu transpordis. Muudatused näeb ette ka ELis 2016. aastal heaks kiidetud neljas raudteepakett, millega tahetakse suurendada konkurentsi reisirongiliikluses.

Kava rakendub etapiliselt. Esimesena avatakse konkurents Lõuna-Soomes 2020. aastate alguses, kogu riigis tahetakse sama teha 2026. aasta lõpuks.

Yle hinnangul ei nõua kava rakendamine seadusmuudatust ega eelarvekõnelusi. Samas eeldab see, et transpordi- ja kommunikatsiooniministeerium arutab uuesti VR Groupiga läbi 2024. aastani kehtiva lepingu, mis andis firmale reisirongiliikluse korraldamise ainuõiguse.

Lisaks jagatakse riik viieks piirkonnaks ning antakse läänidele ja suurlinnadele võimaluse korraldada oma haldusalas rongiliiklushankeid.

Muu hulgas näeb kava ette, et VR Groupist eraldub kolm eraldiseisvat riigifirmat, mis koondavad endasse vastavalt rongitehnika, halduse ja kinnisvara. Kolmele firmale saavad hakata tuginema kõik teenusepakkujad, kuna kardetakse, et muidu nõuab rongiturule sisenemine teenusepakkujatelt niivõrd suuri investeeringuid, et firmad püsivad eemal.

Palomäki hinnangul tekitatakse reformiga ühe monopoli asemele mitu piirkondlikku monopoli.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles