Kalle Lasni uus algatus: ärge ostke jõuludeks midagi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hendrik Vosman
Copy
Naine New Yorgis mullu detsembris ostukottidega askeldamas.
Naine New Yorgis mullu detsembris ostukottidega askeldamas. Foto: SCANPIX

Eesti päritolu Kalle Lasnil, kes on Põhja-Ameerikas aastakümneid võidelnud suurkorporatsioonide ja tarbimishulluse vastu, on uus algatus – «Buy Nothing Christmas» ehk «Ärge ostke jõuludeks midagi».

Lasn (70), keda portreteerib tänane New York Times, avaldab Vancouveris radikaalset ajakirja Adbusters. Väljaande veebiküljel on kirjas, et ajal, mil Maa soojeneb, loomad välja surevad ja majandused kokku kukuvad, ei tee ameeriklased muud kui šoppavad.

Adbustersi sõnul on liigne tarbimine meid hävitamas, kuid sellele vaatamata on ostlemine «meie lohutus, meie rahusti: tarbimine on masside oopium».

Lasn ütles NY Timesile, et sellest pahest tuleb lahti saada: «See saab olema šokk, kuid me peame minema üle uuele paradigmale. Vastasel juhul, kardan ma, seisame silmitsi uue pimeda keskajaga.»

Times juhib tähelepanu, et kui ameeriklased peaksidki massilisest ostlemisest loobuma, tõeliselt sünged ajad alles saabuvadki. Tarbimiskulutused moodustavad umbes 70 protsenti USA sisemajanduse kogutoodangust, mistõttu suruks sissetuleku järsk langus majanduse põlvili.

Ka pole seni mingit märki, et tarbijad võtaksid kuulda Lasni üleskatset, märkis analüütik Marshal Cohen. «Mina olen avastanud, et inimesed on kas ostlejad või mitte,» ütles ta. «Ostlejad jätkavad ostlemist.»

NY Timesi sõnul ei maksa Lasni algatusi aga naeruvääristada, sest mullu ajendas just tema ajakiri alustama massiliikumist Occupy Wall Street.

Märksõnad

Tagasi üles