Tšehhoslovakkia ametivõimud plaanisid ehitada läbi Austria Aadria mereni ulatuva raudteetunneli, kirjutas Tšehhi ajaleht Lidové noviny.
Tšehhoslovakkia kavandas Aadria mereni ulatuvat tunnelit
Ligikaudu 410-kilomeetrine raudteeühendus, millest 350 kilomeetrit oli plaanitud maa-aluseks tunneliks, oleks oluliselt vähendanud teekonda sisemaal asuvast riigist mereni, vahendas
.
Kaevetööde tagajärjel tekkinud lahtine pinnas oleks kummutatud merre ja nii oleks tekkinud Tšehhoslovakkiale tehissaar Adriaport.
Tunneli idee pakkus 1975. aastal välja Praha tehnikaülikooli professor Karel Zlabek. Tema plaani järgi oleks tunnel alanud Lõuna-Böömimaal asuvast Ceske Budejovicest ja ulatunud Triesteni ning sealt edasi praegu Sloveeniale kuuluva Koperi sadamlinnani, kusjuures viimased 12 kilomeetrit raudteed oleks kulgenud maa peal.
Kava järgi oleks kiirrong viinud turistid ja kauba kahe tunniga Tšehhoslovakkiast Aadria mere rannikuni.
Raudteeühenduse ehitamiseks oleks kulunud 30 aastat.
Tunneli ehitustöid tookord ei alustatud ja seda mitte idee ebareaalsuse tõttu.
Tänapäeval ütleksid insenerid, et ehitustöödega võiks kohe algust teha.
Projekt kukkus läbi mitme asjaolu tõttu. BBC korrespondendi sõnul oli põhiliseks, et kuidas Austria lubaks kommunistlikul riigil ehitada tunnelit oma jalgade alla.
Projekteerimisfirma Pragoprojekt direktori Jiří Svoboda sõnul oleks ettevõtmine olnud tohutult kallis. Teostamist takistasid tema väitel «raudne eesriie» ja poliitilised põhjused.