Tšehhoslovakkia kavandas Aadria mereni ulatuvat tunnelit

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Mari Kamps
Copy
Artikli foto
Foto: AFP / Scanpix

Tšehhoslovakkia ametivõimud plaanisid ehitada läbi Austria Aadria mereni ulatuva raudteetunneli, kirjutas Tšehhi ajaleht Lidové noviny.


Ligikaudu 410-kilomeetrine raudteeühendus, millest 350 kilomeetrit oli plaanitud maa-aluseks tunneliks, oleks oluliselt vähendanud teekonda sisemaal asuvast riigist mereni, vahendas

Radio Praha

.



Kaevetööde tagajärjel tekkinud lahtine pinnas oleks kummutatud merre ja nii oleks tekkinud Tšehhoslovakkiale tehissaar Adriaport.

Tunneli idee pakkus 1975. aastal välja Praha tehnikaülikooli professor Karel Zlabek. Tema plaani järgi oleks tunnel alanud Lõuna-Böömimaal asuvast Ceske Budejovicest ja ulatunud Triesteni ning sealt edasi praegu Sloveeniale kuuluva Koperi sadamlinnani, kusjuures viimased 12 kilomeetrit raudteed oleks kulgenud maa peal.

Kava järgi oleks kiirrong viinud turistid ja kauba kahe tunniga Tšehhoslovakkiast Aadria mere rannikuni.

Raudteeühenduse ehitamiseks oleks kulunud 30 aastat.
Tunneli ehitustöid tookord ei alustatud ja seda mitte idee ebareaalsuse tõttu.

Tänapäeval ütleksid insenerid, et ehitustöödega võiks kohe algust teha.

Projekt kukkus läbi mitme asjaolu tõttu. BBC korrespondendi sõnul oli põhiliseks, et kuidas Austria lubaks kommunistlikul riigil ehitada tunnelit oma jalgade alla.

Projekteerimisfirma Pragoprojekt direktori Jiří Svoboda sõnul oleks ettevõtmine olnud tohutult kallis. Teostamist takistasid tema väitel «raudne eesriie» ja poliitilised põhjused.

Tagasi üles