Riikide brändide uurimisele keskendud eksperdid Katja Valaskivi ja tehnikadoktor Seppo Rainisto tõdevad, et töö Soome kuvandiga ei ole õnnestunud.
Eksperdid: töö Soome kuvandiga ei ole õnnestunud
«Tööd pole praegu kuskil näha. Firmade ja investeeringute riiki meelitamine on üks riigibrändi tähtsamatest asjadest ning siin pole Soomes õnnestumist olnud,» rääkis Rainisto iltalehti.fi vahendusel.
Kui Soomes avalikustati 2010. aasta lõpus riigikuvandi raport, siis oli see paljutõotav. Jorma Ollila juhitud komisjoni koostatud materjalis oli kirjas suuri eesmärke. Neist prioriteetseid oli kolm: toimiv ja lahendustekeskne ühiskond, puhas loodus ja kõrge põhihariduse tase.
Töö kuvandiga jäi aga pooleli. «Raportis olid väga idealistlikud eesmärgid puhtast loodusest ja haridusest. Need asjad pole aga edenenud,» tõdes eri riikide brände võrrelnud Valaskivi.
Kuvanditöö kavatsuseks oli edendada majandust, turismi ja rahvusvahelist positsiooni.
Rainisto avalikustas koos uurija Teemu Moilaneniga uuringu Soome kuvandust juba enne, kui Ollila komisjon töödega alustas. Riigibrändi töörühma moodustamine oli just nende idee.
«Komisjoni raport oli kiiduväärt, kuid töö jäi pooleli, kui valitsus vahetuse ja uusi assigneeringuid ei tulnud,» selgitas Rainisto.
Pärast raporti avaldamist on töid riigi kuvandiga jätkatud Team Finlandi võrgustiku osana. Võrgustiku moodustavad välismaal tegutsevad Soome ametkonnad ja organisatsioonid, nagu näiteks välisministeerium, Tekes ja Finpro.
Välisministeeriumi osakonnajuhataja Timo Heino peab Team Finlandi ja riigibrändi jätkutöid õnnestunuks. «Töö riigi kuvandiga ja Soome tutvustamine välismaal on siiani olnud killustatud, kuid nüüd on see koondatud ühise sõnumi taha,» tõdes ta.
Riigibrändi raportis seati Soomele enam kui 50 ülesannet. Nende täitmist pole jälgitud. «Meil pole mingit erilist kontrollimehhanismi. Oleme raportist saanud aga mitmesugust kasu. Töö on alles nüüd tõeliselt algamas,» rääkis Heino.