Venemaa Suhhoi lennukitööstuses valminud Superjet-100 osutus suurriigi tippjuhtide sõidutamiseks liiga välismaiseks, kirjutab ajaleht Vedomosti.
Superjet osutus Kremli jaoks liiga välismaiseks
Spetsiaalne lennusalk Rossija, mille ülesandeks on sõidutada riigi juhtfiguure, saab lähiaastatel oma kasutusse hoopis kaks IL-96-300, kaks AN-148 ja neli TU-204/214 tüüpi lennukit.
Ajaleht toetub oma uudises Vene presidendi asjadevalitseja Vladimir Kožini kirjale. President Dmitri Medvedev on oma nõusoleku lennupargi uuendamiseks andnud.
Tänapäeva nõuetele mittevastavate lennukite väljavahetamisest rääkis Kožin Vedomostile juba mullu.
Esialgu plaaniti osta Rossija jaoks AN-148, Suhhoi Superjet-100 (SSJ-100) või TU-334 lennukeid.
Alguses oli favoriidiks TU-334, kuid see olnuks liiga kulukas. Kõnealust lennukit seeriatootmises pole ja presidendi eritellimuse täitmine oleks läinud maksma kaheksa miljardit rubla (2,7 miljardit krooni), rääkis Ühinenud Lennukitootjate Korporatsiooni (OAK) esindaja Konstantin Lantratov.
Pärast Superjet-100 esimest lendu möödunud aasta kevadel suurenesid järsult selle šansid saada presidendi lennukiks, rääkis Suhhoi allikas.
Kokkuvõttes langetati valik aga hoopis AN-148 kasuks. Vene presidendi asjadevalitseja pressisekretär Viktor Hrekov põhjendas otsust turvalisusega. Ukraina Antonovi-nimelises konstrueerimisbüroos välja töötatud AN-148 koosneb 70 protsendi ulatuses Venemaal valmistatud detailidest, tulevikus on plaanis viia see osa 90 protsendini.
Superjet-100 võtmedetailid toodetakse aga välismaal, kuigi lennuk ise töötati rahvusvahelise koostööna välja Venemaal.
Rossija jaoks valmivad AN-148 lennukid valmivad ilmselt 2010. aastal ja on mõeldud riigijuhte saatvate ametnike ja ajakirjanike sõidutamiseks.
Tavalisteks liinilendudeks loodud AN-148 hind kataloogis on 750 miljonit rubla (255 miljonit krooni). Kremli eritellimus allkirjastatakse järgmise aasta alguses, pärast eelarve kinnitamist. Spetsiaalselt Kremlile valmistatavate lennukite maksumust Lantratov öelda ei osanud.
Tulusast ja prestiižsest lepingust ilmajäämine Suhhoile heameelt ei valmista. Firma esitles esimest Superjet-100 reisilennukit avalikkusele septembris 2007, esimese lennu tegi see mais 2008.
Vene meedias ilmunud artiklites rõhutati, et tegemist on esimese oma reisilennukiga Venemaal pärast Nõukogude Liidu lagunemist.
Superjet-100 valmis koostöös Ameerika ja Euroopa lennundusfirmadega, nagu Boeing, Snecma, Thales, Messier Dowty, Liebherr Aerospace ja Honeywell.