Kindlamalt võib Afganistani riiklusest kõnelda alates Dost Mohammedi ja tema pojapoja Abdurrahman Khaani valitsusajast 19. sajandil.
Muidugi ei olnud tegu sellise rahvusriigiga, nagu neid teame tänapäeva Euroopast, ent võrreldes Ottomani impeeriumi lagunemisel sündinud Araabia riikide või Teise ilmasõja järel loodud Pakistaniga on Afganistan väärika ajalooga riik. Ega muidu oleks üks poliitilise islamismi esimesi ideolooge, Iraanis sündinud Jamal ad-Din al-Afghani end oma tõelisele päritolule vaatamata afgaaniks kutsunud.
20. sajandi alul Afganisani valitsenud khaanid Habibullah ja Amanullah olid esimesed, kes üritasid riiki ulatuslikult moderniseerida. Amanullah, kelle suureks eeskujuks oli moodsa Türgi riigi rajaja Atatürk, tõi 1919. aastal kolmanda Inglise-Afgaani sõja lõpetanud vaherahuga riigile rahvusvahelise tunnustuse.
Siiski ei vasta ka tänane Afganistan läänemaailmas levinud arusaamale oma territooriumi ja alamate üle suveräänsust teostavast riigist. Pärast Nõukogude okupatsiooni lõppu, järgnenud kodusõda ning 1990ndatel riiki verises haardes hoidnud Talibani kukutamist on Afganistan endiselt vaene ja väheharitud, sotsiaalselt konservatiivne, klanniliselt killustunud ja nõrga keskvõimuga riik. Kõike seda kiiresti muuta ei ole võimalik.
Läbi kahe sajandi kestnud Inglise-Afgaani sõjad ja NSVLi edutu vallutusretk lõid müüdi Afganistanist kui maast, mida keegi pole suutnud alistada. Seda motiivi kordavad need, kes leivad, et ka NATO stabiliseerimisoperatsioon tuleks läbikukkunuks kuulutada.
Ent NATO ja liitlased ei olegi kunagi soovinud Afganistani alistada. Vastupidi – meie huvides on tugev, stabiilne ja ise ennast valitseda suutev Afganistan. Afganistani tulevikust rääkides ei tohiks unustada, et käimasoleva sõjalise operatsiooni algne eesmärk ei olnud Afganistani muutmine islamimaailma näidisdemokraatiaks. Meist äärmiselt erineva kultuuri ja ajalooga riigis ei oleks see praktiline ega eetiline.