/nginx/o/2013/09/06/2302149t1he992.jpg)
Üleeile õhtul sai Prantsusmaa president Nicolas Sarkozy uhkelt teatada, et umbkaudu nädal aega riiki ja suurt osa ülejäänud maailmast ärevil hoidnud luksusjahi kokkupuude piraatidega on õnnelikult lõppenud.
Somaalia mereröövlite järjekordne kaaperdamine lõppes seekord hästi eelmise nädala lõpus kaaperdatud neljatekiline luksusalus ja selle umbes 30 reisijat ning meeskond vabastati vahejuhtumiteta.
Selleks, et ohtlikus Adeni lahes röövitud meeskond ohutult päästa, mobiliseeris Prantsusmaa lähedalasuva NATO ülesannetel tegutsenud fregati Le Commandant Bouan, lisaks jälitas jahti Djiboutis asunud lennuk, mistõttu mereröövlid suudeti Garaadi küla lähedalt Puntani regioonis kiiresti üles leida ja üsna kiirete läbirääkimiste tulemusena vabastati kõik merel reisinud 22 prantslast ning ülejäänud ukrainlastest ja filipiinlastest koosnev meeskond. Lahendus oli kiire, kuna tavaliselt kestavad pantvangide vabastamiseks peetavad läbirääkimised nädalaid. Üks märtsis vabastatud briti kapten oli röövijate käes näiteks 46 päeva.
Eriliseks teeb seekordse piraadirünnaku röövitud laev ise. Kolmemastiline Le Ponant on 88 meetri pikkune ja selle neljale tekile mahuvad kaks restorani ning mitmed luksuslikult sisustatud ruumid. Seiellidelt tagasi Vahemerre suundunud alus mahutab kuni 64 reisijat.
Somaalia piraatide ohvrite pikas nimekirjas on Adeni lahes röövitud unelmate laev aga vaid üks paljudest vallutustest. Eelmisel aastal rööviti Somaalia vetes rohkem kui 25 laeva, seda 3700 kilomeetri pikkust rannikuala peetakse üheks kõige ohtlikumaks meresõidupiirkonnaks üldse. Le Ponanti röövinud piraadid kuulusid nn merejalaväelaste grupeeringusse, mis koondab hästi organiseeritud kalameestest mereröövliteks muutunud jõuku, kelle varustuses on nii satelliittelefonid kui käsirelvad. See moodne piraadijõuk kasutab üle võetud kalalaevu baasidena, kust juhitakse väiksemaid röövidele suunduvaid laevu, kirjutas The Independent.
Röövitud laevad kaubeldakse lunaraha eest omanikele tagasi. Muu hulgas suhtuvat mereröövlid oma pantvangidesse suurte rahasummade ootuses üsna hästi.
Kokku tegutseb üliohtlikul Somaalia rannikul neli rivaalitsevat piraadigruppi, ütles Kenya meremeeste ühenduse juht Andrew Mwangura.
Piraadiekspert Klaus Hympendahl selgitas oma intervjuus ajakirjale Der Spiegel, et moodsate mereröövlite meetodid muutuvad üha julmemaks ja haare laiemaks.
Piraadibandedel on maffiaga sarnased struktuurid, eriliselt õitsevad need just Somaalias, kus riiki tegelikult enam ei eksisteeri. Siin valitsevad klannid, kes saadavad oma alluvad röövima Kalanikovide ja raketiheitjatega. «Nendega nalja ei ole,» selgitas Hympendahl.
Tema sõnul on paljudel organiseeritud röövlitel oma spioonid laevandusettevõtetes, mistõttu nad teavad väga hästi, millal ja millega näiteks Rolexi kelli veetakse.
Märk piraatluse ulatusest on seegi, et veel enne kui Prantsuse luksuslaev vabastati, jõudis avalikkusse teade, et Somaalia piraadid võtsid pantvangi ühe Jeemeni kalastusaluse.
Mereröövlite moodne elu
● Viimasel aastal tõusis maailma üheks ohtlikumaks peetaval Somaalia rannikul piraatide rünnakute hulk 50 protsendi võrra. Ametlikult on neid registreeritud umbes 150, kuid tegelikud arvud võivad olla kaks korda suuremad. Kogu maailmas registreeris piraatlusega võitlev maailma merendusorganisatsioon mullu 263 mereröövlite rünnakut või rünnakukatset, suurim tõus on just Aafrika rannikul. Teised ohtlikumad paigad peale Somaalia ranniku on Indoneesia ja Nigeeria rannikul.
● Paljud laevad, eriti oma lõbuks seilajad on relvastatud rünnakute ees täiesti kaitsetud. Relvad tuleb alati deklareerida ning neid pole sugugi iga laeva pardal. Piraatide tõrjumiseks kasutatakse näiteks nn helikahureid, mille valju hääle tekitatud valu tõttu mereröövlid põgenema peaksid.
● Piraatlus on ühelt poolt vaesusest pääsemise viis, teisalt aga ka traditsiooniline elatise teenimise komme, mistõttu Somaalias, Jeemenis ja Filipiinidel on perekondi, mis põlvest põlve mereröövimisega tegelenud.