Soomlased maksavad B-kategooria juhilubade saamise eest enam kui 3000 eurot, mis võrreldes 26 Euroopa riigiga on üks kalleimaid.
Ajaleht: autojuhiluba maksab Soomes neli korda enam kui Eestis
Autoliit ja liiklusturvalisuse amet Trafi peavad selle põhjuseks valikuvõimaluste puudumist, kirjutab tänane Helsingin Sanomat.
Soome juhiluba on ebatavaline väärtpaber. Kui edukate suurfirmade aktsiate hinnad on viimastel aastatel libisenud allapoole, siis juhilubade hind on üha tõusnud.
Trafi arvutuste järgi peab B-kategooria lubade eest maksma kohati enam kui 3000 eurot.
Juhtimisõiguse hind kerkis kõneaineks septembri alguses, kui transpordiminister Merja Kyllönen andis korralduse töötada välja muudatusettepanekud 19. jaanuarist kehtivale juhilubade seadusele. Põhjuseks on eelkõige koolitusloaõppe järsk hinnatõus.
Soomlaste jaoks oli juhiluba kallis ka enne seadusmuudatust,. Ilmselt oli ta juba siis Euroopa kalleim.
Eelmisel aastal võrdles Portugali autoliit ACP juhtimisõiguse taotlemise ja lubade hinda 21 Euroopa riigis. Nende seas oli Soome ligi 2400 eurot maksnud juhilubadega esimene.
Eestlaste jaoks läheb juhilubade taotlemine maksma vaid 700, kirjutab Helsingin Sanomat.
Rootslased ühendavad koolitusloaõppe ja autokooli parimad pooled ning saavad juhiloa kätte ligi 1000 eurot odavamalt kui soomlased.
Sel aastal on Soome erinevus teiste Euroopa Liidu riikidega üha suurenenud. Trafi oletuse järgi on juhilubade hind tõusnud pärast seadusmuudatust koguni 40 protsenti.
Miks siis õpe on nii kallis, küsib ajaleht. Autoliidu tegevjuhi Pasi Niemineni sõnul on kõrged hinnad märk nõrgast konkurentsist. «Kui mingis vallas eksisteerib täielik koolitusmonopol, siis kaupmees võib ise otsustada mida ta müüb ja millise hinnaga,» selgitas ta.
Samal arvamusel on Trafi liiklusjuht Sami Mynttinen. «Hinna määramine võib olla piirkondlik. Sellised (40-protsendised, Helsingin Sanomat) hinnatõusud võivad olla kohtades, kus
konkurents on väike,» rääkis ta.
Juhilubade hind on eelmise aastaga võrreldes tõusnud keskmiselt 380 eurot võrra. Eriti kallis näib see olevat Ida-Soomes ehk ligi 3000 eurot.
Pealinnas Helsingis peab B-kategooria lubade kätte saamiseks maksma enam kui 3000 eurot.
Autokoolide liidu nägemus ei lähe kokku Niemineni ja Mynttineni arvamusega. Põhjuseks on konkurents, aga mitte selle puudumine. «Enne olid kõigil ühesugused hinnad ja neid vaadati läbi koos ministeeriumiga. Nüüd elatakse vabas turumajanduse olukorras,» selgitas liidu tegevjuht Seppo Asikainen.
Trafi liiklusjuhi Mynttineni sõnul pakkus koolitusloaõpe varem valikuvõimaluse autokoolides pakutavale sõiduõppele. Pärast autojuhilubade seaduse muutmist pole kahe erineva võimaluse vahelist konkurentsi enam olemas.