Soome sadamates algas lossijate streik

Helsingi Vuosaari kaubasadam

FOTO: Wikimedia

Soomes algas täna lossijate streik ja seetõttu seiskusid kaubaveod varahommikul kell 6.


Võimalikku tööseisakut püüti vältida riikliku lepitaja Esa Lonka kaasabil hilisõhtul, kuid läbirääkimised katkesid kella 00.30 paiku kokkuleppele jõudmata.

Lonka rääkis YLE uudistele, et kuna tüli osapoolte seisukohad olid niivõrd erinevad, siis puudusid eeldused läbirääkimiste jätkamiseks.

Sadamatööliste ja tööandjate vahelisi suhteid teravdab eelkõige küsimus lahkumishüvitise suurusest.

Lossijaid esindav autoala- ja transporditööliste ametiühing AKT nõuab koondatavale ühe aastapalga suuruse kompensatsiooni. Tööandjad peavad seda nõudmist liialdatuks.

AKT esimees Timo Räty sõnul pole tegemist suurte rahasummadega.

«Tööandjad polnud kokkuleppeks valmis. Tundub, et rahvamajandusele siis ei mõelda, kui tööandja peab põhimõttelist võitlust. Meie oleme teinud ettevalmistusi selleks, et streigime täpsel nii kaua, kuni see asi saab lahendatud,» rääkis Räty.

Helsingi Vuosaari kaubasadamas oli kohe hommikul tavapärasest vaiksem. Kai ääres oli kaks-kolm laeva, mõne aja pärast lisandub veel viis. Laevas viibivad raskeveokid võivad maha sõita, kuid laadimistöid ei tehta.

Vuosaari sadamakeskuse ülem Kari Noroviita sõnul avaldab tööseisak suurt mõju Soome väliskaubandusele.

Metsatööstuste hinnangul viib töövõitlus tehaste sulgemiseni. Üks streigipäev tähendab neile ilmajäämist 30 miljoni euro suurusest eksporditulust.

«Streigi tõttu siirdub tootmine Soomest minema. Ekspordikliendid ostavad puidu- ja paberitooteid endiselt edasi, kuid kaup pole enam pärit Soomest. Tööseisaku mõju vähendab soomlaste töö mahtu ja töökohti metsatööstustes ning mujalgi,» rääkis katusorganisatsiooni Metsäteollisuus ry tegevjuht Timo Jaatinen.

«Eelmise aasta teisel poolel hakkas metsatööstuste eksport elavnema, kuid praegune streik hävitab selle kõik ära. Ettevõtte ponnistused parandada tootmise konkurentsaivõimet jooksevad samuti liiva,» nurises Jaatinen.

Lisaks metsatööstustele, mis peaaegu täies mahus sõltub meretranspordist, on haavatav ka terasetööstus. Rautaruukki pääseb suurtest kahjudest üksnes seetõttu, et ettevõttel on oma isiklik sadam.

Kütusfirma Neste-Oili Naantalis ja Skjöldvikis asuvaid naftasadamaid streik ei puuduta.

Lossijate töövõitlus ei puuduta reisilaevu ja nii jätkub nende liikumine tõrgeteta.

Tagasi üles