Komisjon: lennukatastroofini Rootsis viisid kehvad protseduurireeglid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Mari Kamps
Copy
Politseinikud ja uurijad Kebnekaise mäe nõlval, kuhu kukkus Norra transpordilennuk C-130 Hercules.
Politseinikud ja uurijad Kebnekaise mäe nõlval, kuhu kukkus Norra transpordilennuk C-130 Hercules. Foto: SCANPIX

Põhja-Rootsis Kebnekaise mäel mullu märtsis juhtunud lennuõnnetuse tagamaad on seotud kindlate protseduuride puudumise, aga mitte tehnilise rikke või inimliku veaga.

Õnnetuse põhjusi uurinud komisjon SHK, mida juhtis Hans Ytterberg, esitas täna lõppraporti, vahendas TT. Selles kritiseeritakse Rootsi lennujuhtimiskeskuse ja Norra õhujõudude igapäevase rutiini nõrku kohti ning puudusi.

Norra sõjaväele kulunud transpordilennuk C-130 Hercules kukkus alla 15. märtsil 2012. Lennuk valmistus maanduma Kirunas, kuid kukkus lumisele Kebnekaise mäele. Hukkusid kõik viis pardal olnud Norra ohvitseri. Vrakk ja sõjaväelaste jäänused leiti üles kaks päeva pärast õnnetust.

Uurimiskomisjoni SHK väitel puudus Norra õhujõududes tava planeerida ja jälgida lende. Lisaks loodeti liialt Rootsi lennujuhtidele.

Raporti järgi juhendasid Stockholmi ja Kiruna lennujuhid Norra piloot, soovitades lennukõrgust kõrgete mägede kohal vähendada, kuigi polnud täpselt kursis, kus lennuk hetkel asus.
SHK oletusel lendas Hercules avarii hetkel ilmselt pilve sees.

«Pole mingeid tõendeid sellest, et nad oleks teadnud ohust, milles nad olid,» ütles uurimist juhtinud Agne Widholm täna Arlanda lennuväljal aset leidnud pressikonverentsil.

Tagasi üles