Jorma Ollila juhitava liiklusmaksu töörühma ettepanekul võiks Soomes kehtestada kilomeetrimaksu, mis vahetaks välja automaksu.
Ollila tutvustas Soome plaanitavat kilomeetrimaksu
Satelliidi abil saadud andmetele tuginev kilomeetrimaks muutuks vastavalt sellele, mis piirkonnas auto liigub ja kui suuri CO2 heitkoguseid auto loodusesse paiskab, vahendas yle.fi.
Autokütusemaks jääks Soomes alles.
Kilomeetrimaksusüsteemi investeerimiskulu on ligi 130 miljonit eurot. Lisaks sellele tuleks arvestada iga-aastase ekspluatatsioonikuluga, mis on samas suurusjärgus. Iga autojuht peab lisaseadme eest maksma aga 10 eurot aastas.
Veokeid ja ühistransporti plaanitav kilomeetrimaks ei puudutaks.
Transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumi töörühma arvestuste järgi jääks autojuhi keskmised kulutused praegusele tasemele juhul, kui ta läbib aastas 17 000 kilomeetrit. Kui ta läbib rohkem, siis number suureneb.
Aastaks 2025 võiks keskmine kilomeetrimaks olla 3,3 senti. Diislimootoriga auto puhul tuleks maksta lisaks 2,0 senti kilomeetri eest.
Ollila rääkis tänasel pressikonverentsil, et töörühm ummikumaksu kehtestamist ei arutanud, kuna sellist ülesannet neil polnud.
Ollila ei tahtnud öelda, millal kilomeetrimaks Soomes teoks saab, kuna enne tuleb langetada poliitiline otsus. «Räägime järgmisel aastakümnel aset leidvast üleminekust,» ennustas ta. Testima saaks süsteemi hakata aga uuel aastal.
Ollila väitel on Soome jäänud maanteemaksude kehtestamise osas n-ö rongist maha. Euroopas on lisaks Soomele vaid Eesti ja Küpros need riigid, kus pole maanteemaksu.