Milliseid kompromisse on Madrid Barcelonale välja pakkunud, arvestades Kataloonias kerkinud rahutust?
Rahutuse koha pealt tundub mulle, et see on minimaalne. Arvan, et enamik katalaanidest elab oma tavalist elu samamoodi nagu varemgi. Suuremate raskustega ots otsaga kokku tulemisel, kuid ma ei näe suurt rahutust. On aktiivne ja mässumeelne iseseisvust toetav poliitiliste aktivistide vähemus, keda kajastavad lehepealkirjad, aga elu läheb tavapärast rada mööda.
Keskvalitsus tegeleb piirkondadega kahepoolselt. Mistap, ükskõik mida katalaanid arvavad, et neil vaja läheks, sellega tegeletakse avatud dialoogi vormis. Seaduse piires. See on meie punane joon. Lisaks on ka mitmepoolne protseduur ülejäänute piirkondadega kokkuleppele jõudmiseks.
Peaminister on pakkunud Kataloonia valitsusele kätt ja rõhutanud, et dialoogil pole tema jaoks aegumistähtaega, sest see puudutab kogu Hispaania rahvast ja on sellega peaministrile pidev mureallikas.
Kas sellest dialoogist saab esile tuua ka mõne konkreetsema pakkumise? Tundub näiteks, et katalaanid kadestavad baskide finantskokkulepet, mis annab neile suurema õiguse oma rahaasjade üle otsustada.
Jah, ma saan aru, et Hispaania valitsus juba räägib Kataloonia valitsusega läbi selle üle, kuidas arvutada uut fiskaaltasakaalu.
Miks need mudelid regiooniti erinevad?
Selle täielikult mõistmiseks tuleb vaadata Hispaania ajalugu. Pärast diktatuuri lõppu olime – minu põlvkonna inimesed – poliitiliselt väga teadlikud. Üks, millest me teadlikud olime, oli fakt, et regioonide vanad õigused keskvalitsuse suhtes tuleb demokraatia tulles taastada. Üks, mida Hispaania demokraadid soovisid, oli vanade omavalitsusstatuutide tagasitoomine.
Et need statuudid pärinesid 1930ndaist, tuli neid loomulikult ajakohastada. Poliitiline klass oli aga väga selgelt seda meelt, et need tuleb taastada.
Ma mäletan esimesi meeleavaldusi Hispaanias pärast Franco surma, kus nõuti inimõigusi ja poliitilisi vabadusi. Inimesed karjusid: «Libertad, Amnistía y Estatuto de Autonomía!» Need olid need kolm asja, mida demokraatlik liikumine demokraatia alguses nõudis.
Miks nii? Sest Hispaania sai alguse – ja ta on koos Prantsusmaaga minu arvates Euroopa vanim riik – keskaegsetest kuningriikidest, kes otsustasid liituda ja moodustada ühtse rahvusriigi. Kastiilia ja Aragoonia kuningriik liitusid suguvõsa abielude kaudu, neile lisandusid Navarra ja teised keskaegsed kuningriigid. See oli ajalooline protsess, mis tõi kokku Kataloonia, Aragoonia ja Kastiilia.
18. sajandil, Bourboni monarhia taastamise ja sellega, mida on nimetatud valgustatud despotismiks, ühendati riik kogu riigis kehtestatud seaduste kaudu. Selle käigus loobusid need vanad kuningriigid osast oma vanadest seadustest ja vanad kaubanduspiirid kaotati. 18.–19. sajandil sai Hispaaniast homogeensem riik.
Kui vaadata 19. sajandit ja 20. sajandi algust, näeb pidevat huvide konflikti keskuse ja perifeeria vahel. 19. sajandil oli mitu kodusõda, mis olid otseselt või kaudselt seotud regioonide õiguste ja privileegidega. 19. sajand oli kohutav sajand täis pidevat võitlust.
Sestap, kui meil pärast Francisco Franco surma tekkis esimest korda võimalus ehitada demokraatia, mis lubas meil koos elada võitluseta, tõime kõik ohvreid, et saada põhiseadus, mis toob enamikule hispaanlastest meeldiva poliitilise riigi. Sel põhjusel hääletas selle põhiseaduse poolt nii suur enamik hispaanlastest – olgu nad siis baskid, katalaanid või mõne muu piirkonna esindajad.
See põhiseadus pani pitseri hispaanlaste leppimisele. See põgenes konsensusel, et elada rahus koos.
Meil on see õnnestunud oma ajaloo kõige pikema perioodi vältel. 35 aastat oleme segamatult seda demokraatiat nautinud. Kui küsida, siis suurem osa hispaanlastest pole valmis sellest põhiseadusest loobuma. Paljud inimesed pidid selle eest maksma eluga või olema pikalt vanglas, et meil praegu see põhiseadus oleks. Ka paljud katalaanid.
Meie jaoks on see väga emotsionaalne küsimus. Kui palute mul kujutleda Hispaaniat Katalooniata, siis minu jaoks oleks see, nagu mul oleks amputeeritud jalg. See on sajandeid läbipõimitust ja veresidemeid.
Kataloonias elab rohkem kui pool miljon immigranti. Kataloonia avas pärast sõda väravad ülejäänud hispaanlastele, kes vajasid tööd. Paljud tungisid sinna, sest seal oli palju tööstust. Paljud andaluuslased ja teiste Hispaania piirkondade elanikud ehitasid seal oma elu ümber.
See on meile väga emotsionaalne küsimus. Nagu teile oleks, kui Ida-Virumaa otsustaks ühepoolselt võtta endale õiguse korraldada iseseisvusreferendum.
Ja see on ilmselgelt vastuolus ajastu vaimuga. See on vastuolus integreeritud Euroopaga, mis ei koosne mitte ainult rahvusriikidest, vaid ka inimestest. Kui te vaatate ELi liiduleppe preambulit, siis see ütleb väga selgelt, et liidu eesmärk on rajada aina ühtsem liit, mis põhineb tema inimeste pürgimustel.
Iseseisvusliikumine Euroopa südames on vastuolus projektiga, mida me üritame ehitada. Praegu üritame panna alust pangandusliidule, seome oma laenuturgusid. Meil juba on täiesti vaba kaupade, inimeste, kapitali liikumine. Üritame luua poliitilise liidu ja ühisturu ühiste institutsioonidega.
Ja siis ootamatult on meil siin üks piirkond, kus poliitikud tahavad viia meid rajale, millel oleksid väga tõsised tagajärjed. Need tagajärjed oleksid kibedad Hispaaniale ja Katalooniale.
Kas te suudate ette kujutada Katalooniat väljaspool ELi? Kui Kataloonia eralduks Hispaaniast, oleks ta uus riik, keda peaksid tunnustama teised riigid. Või siis riskiks ta saada riigiks, keda tunnustavad vaid vähesed ja kes ei pruugi kuuluda isegi ÜROsse. Meil on selline näide ka Euroopas olemas.