Streik peatas Ateena bussiliikluse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

Ateena liinibussid tardusid eile kaheksaks tunniks paigale, kuna juhid jalutasid maksmata jäetud juunikuu palga tõttu töölt minema.


Riikliku transpordiorganisatsiooni OASA korraldatud sanktsioneerimata aktsioon tõmbas ühtlasi laiemat tähelepanu Kreeka riigifirmade sularahanappusele. Samal ajal teatas Kreeka raudteeorganisatsioon OSE, et võtab reise vähemaks riigi põhjaosa regionaalliinidel ning harvendab rongiliiklust Türgiga.

OSE on üritanud hankida riikliku laenuameti kaudu oma igapäevaseks tegevuseks 400 miljonit eurot laenuraha, kui tänaseks on ühe ametiisiku sõnutsi koos vaid alla poole vajalikust summast.

Bussijuhtide ametiühingujuht Alecos Kominos ütles, et tegemist on esimese juhtumiga, kui transporditöötajatele palgad välja maksmata jäid. Enam kui 7000-pealine bussijuhtide armee nõustus rooli taha istuma alles pärast seda, kui neile kinnitati, et rahandusministeerium on korraldanud palkade väljamaksmiseks 22 miljoni euro suuruse pangaülekande.

«Juhatusest öeldi, et see oli mingisugune protseduuriviga... Aga summa, mis üle kanti, katab üksnes netopalgad. Nii et siit jääb veel palju kohustusi lohisema,» ütles Kominos.

Ta lisas, et OASA ei ole maksnud sotsiaalmaksu juba kaks kuud, samuti ollakse tarnijatele võlgu 8 miljonit eurot kütuse ja varuosade eest. Organisatsioon vastutab bussi-, trolli-, trammi- ja metrooliikluse eest Ateenas ja seda ümbritsevas Attica maakonnas ning teenindab kokku 3,5 miljonit inimest.

Ateena sõltumatu uuringufirma IOBE juhataja Yannis Stournaras ütles: «Avalik transport on esimese kuue kuuga kulutanud ära 70 protsenti aastastest subsiidiumitest. Kui aasta teises pooles just makse ei tõsteta, läheb rahastamisega ülimalt raskeks.»

Kreeka pangad ei soovi enam anda riigigarantiide alusel piiramatus koguses laenu kahjumeid tootvate riiklike ettevõtete tööshoidmiseks. Pärast seda, kui rahvusvahelised agentuurid Kreekale rämpsreitingu omistasid, on riigiettevõtetele laenamine muutunud eriti riskantseks.

OASA kogukahjum oli mullu 478 miljonit eurot, bussiliinid «tootsid» sellest 304 miljonit. 2009. aastaga tõusis OASA võlasumma 3,2 miljardi euroni. Raudteeorganisatsiooni kahjum oli mullu ligi 1 miljard eurot, võlgu ollakse 9,5 miljardit eurot.

Kahepeale kokku on nende kahe õlgadel enam kui 50 protsenti Kreeka riigiettevõtete võlakoormast. Sel nädalal peaks valitsus esitama OSE restruktureerimise plaani, mis tähendaks 49 protsendi operaatorfirma TrainOSE müümist strateegilisele investorile, kes võtaks ühtlasi üle ettevõtte juhtimise.

Transpordiministeerium arutab ka OASA kulude kärpimise võimalusi. Ilmselt suletakse trammiliinid ja tõmmatakse koomale ka bussiliiklust. Koondatud töötajatele pakutakse ameteid teistes riigifirmades.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles