«Selline etnilis-sotsiaalne grupp nagu kasakad on olemas, kuid mina ei samastaks tänapäeva kasakaid nendega, kes olid Venemaal tsaariajal,» arvab Eesti sõjandusajaloolane Igor Kopõtin. «Tänapäeval võime rääkida ajaloolises mõttes konkreetselt ühest või teisest kasakate grupist, kelle seas esineb üsna suuri omavahelisi erinevusi.»
Kasakate kui seisusliku kihi tekkimise ajalugu on Kopõtini sõnul üsna segane. Vene kultuuriruumis on selle kohta kaks põhiteooriat: kasakad on slaavi päritolu inimesed, kes asusid 15. sajandil praeguse Ida-Ukraina aladele eesmärgiga kaitsta idaslaavlaste asumaade tolleaegsest piiri türgi rändrahvaste vastu, või on venestunud turgi rahvas, keda nimetatakse mõnikord ka tšerkassideks.
Kasakate kuulsus sõjameestena ning paiknemine kahe suurvõimu – Rzeczpospolita ja Moskva suurvürstiriigi – mõjualas tähendas seda, et mõlemad tahtsid neid oma riiki integreerida. Kasakate positsioonile tuli see kasuks.
«Mehed, kes olid otsustanud elada eikellegimaal lindpriidena, kujutasid piirkonna uutele arenevatele riikidele ohtu, kuna ründasid piiriasulaid, varjasid tagaotsitavaid kurjategijaid, tegutsesid palgasõduritena – ning kujutasid endast võimalikku hilisemat konkurenti riigimoodustamisele,» kirjutab Kubani kasakatest sotsiaalantropoloog Hege Toje.
Tsaariaeg oli ka kasakate hiilgeaeg, sest erinevalt teistest ühiskonnagruppidest oli neil võimalus vallutatud aladel maatükile ja teatavale autonoomiale, pärisorja elu nad tunda ei saanud.
Vene keisririigis oli lõpuks 11 valitsusele alluvat kasakaväge. Neist tuntumateks Doni, Kubani, Tereki omad, lisaks väiksemad üksused. Kopõtini sõnul tekkisid need erinevad kantsid näiteks Katariina II ümberasustamispoliitika tulemusel, sest valitsejanna kartis, et kasakad võivad hakata mässe korraldama. Kaasa aitas ka tsaaririigi hilisem poliitika, mis tegi kasakatest eri seisuse. «Nende eesmärk oligi kaitsta Vene piiri. Seda ideed hakati tsaaririigis kultiveerima ja ütleme nii, et aina uued kasakad tekkisid juurde,» räägib Kopõtin.