Öösel vastu eilset teel Prantsusmaalt Pariisist Egiptuse pealinna Kairosse Vahemere kohal radariekraanilt kadunud lennufirma EgyptAir reisilennuki kohta on palju vastukäivat infot. Järgnevad üheksa punkti aitavad sündmustikku paremini mõista.
9 selgitust, mis aitavad mõista EgyptAiri lennuki kadumist
1. Lennuk oli teel Pariisist Kairosse
EgyptAiri lend MS804 startis Pariisi Charles de Gaulle´i lennuväljalt neljapäeval 00.09 Eesti aja järgi (kõik ajad edaspidi on toodud Eesti aja järgi - toim). Sihtkohta Egiptuse pealinnas Kairos pidi see jõudma veerand viis hommikul.
2. Lennuk kadus Vahemere kohal
Kreeka lennundusameti teatel sisenes Airbus A-320 Kreeka õhuruumi kell 2.24. Lennujuhid vestlesid piloodiga kell 2.48, kui lennuk lendas üle Kreekale kuuluva Kea saare. Lennujuhtide sõnul oli piloot heas tujus ega teavitanud neid võimalikest probleemidest.
Lennujuhid püüdsid lennukiga ühendust saada enne selle lahkumist Kreeka õhuruumist kell 3.27, kuid vaatamata korduvatele kutsungitele vastust ei saadud. Kell 3.29 lahkus lennuk Kreeka õhuruumist ning sekundid hiljem kadus lennundusameti teatel Kreeka radariekraanilt.
EgyptAiri teatel kadus lennuk Egiptuse radarilt kell 3.30, kui see oli 280 kilomeetri kaugusel Egiptuse rannikust.
Kreeka kaitseministri Panos Kammeno sõnul tegi lennuk enne kadumist äkilise 90-kraadise pöörde vasakule ning langes umbes nelja ja poole kilomeetri kõrgusele. Sellele järgnes ootamatu pööre paremale. Lennuki kummalise trajektoori põhjus pole teada.
3. Lennuki vrakki pole leitud
15 minutit pärast lennuki radariekraanilt kadumist käivitati Kreeka lennundusameti kinnitusel lennuki leidmiseks otsingu- ja päästeoperatsioon.
Eile õhtul kella kaheksa paiku teatas lennukompanii EgyptAir viitega Egiptuse tsiviillennunduse ministeeriumile ja kohalikule välisministeeriumile Vahemerre kukkunud reisilennuki rusude leidmisest Karpathose saare lähistelt ning avaldas ohvrite lähedastele sügavat kaastunnet. Kreeka lennundusametnikud lükkasid paar tundi hiljem selle teate aga ümber, öeldes, et Vahemerest leitud rusud ja päästevestid polnud pärit kaduma läinud lennukilt. EgyptAir parandas seejärel oma varasemat teadet ja lennufirma asepresident Ahmed Adel ütles, et leitud rusud ei pärinenud nende lennukilt.
Lennuki vraki otsingud jätkuvad. Lisaks Egiptusele ja Kreekale on otsingutega ühinenud ka Ameerika Ühendriigid, Prantsusmaa, Türgi ja Ühendkuningriik.
4. Vastukäiv info hädasignaali kohta
EgyptAir teatas eile oma mikroblogivõrgustiku Twitter kontol, et lennuk saatis välja hädasignaali kell 5.56 ehk kaks tundi pärast radariekraanidelt kadumist. Egiptuse tsiviillennundusminister Sherif Fathy lükkas selle teate hiljem ümber.
5. Reisijad 12 riigist
Airbus A320 pardal oli EgyptAiri kinnitusel 56 reisijat (30 Egiptuse, 15 Prantsuse, kaks Iraagi ja Kanada kodanikku ning üks kodanik Ühendkuningriigist, Kuveidist, Saudi Araabiast, Sudaanist, Tšaadist, Portugalist, Belgiast, Alžeeriast), seitse meeskonnaliiget ja kolm turvatöötajat.
6. Kogenud piloot
Egiptuse riikliku päevalehe Al-Ahram teatel oli lennuki piloodiks egiptlane Mohamed Shokeir. EgyptAiri andmetel on tal 6275 tundi lennukogemust. Lennuki kaaspiloot Mohamed Mamdouh Ahmed oli lennanud 2766 tundi. Teated pilootide kahtlaste sidemete kohta puuduvad. CNNi andmetel elasid mõlemad Kairos.
7. Lennukiga polnud varem probleeme
Kadunud lennukit Airbus A320-232 on reisijateveoks kasutatud alates 2003. aasta novembrist, mille jooksul on see lennanud umbes 48 000 tundi. Viimane regulaarne ülevaatus tehti lennukile üleeile, enne Pariisi poole teele asumist.
8. Tihe lennupäev
Flightradari andmetel oli sama EgyptAiri reisilennuk enne starti Pariisist 24 tunni jooksul sõitnud Eritreast Asmarast esmalt Kairosse, seejärel Tuneesia pealinna Tunisesse, seejärel Kairo kaudu Pariisi.
9. Kinnitamata teooriad
Lennuki kadumise põhjus pole teada. Välistatud pole tehnilist riket ega ka terrorirünnakut. Fathy nimetas eile aga terrorismi tehnilisest rikkest tõenäolisemaks. Seni pole ükski rühmitus võtnud endale vastutust lennuki kadumise eest.