Venemaa: Smolenski katastroofi põhjustas pilootide vilumatus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Jürgen Tamme
Copy
TU-154 rusud Smolenski lähedal.
TU-154 rusud Smolenski lähedal. Foto: SCANPIX

Vene uurijad esitavad täna Poolale lõppraporti mullu aprillis toimunud Smolenski lennukatastroofi põhjuste kohta. Lennundusametnike sõnul põhjustasid õnnetuse psühholoogilise surve alla sattunud pilootide eksimused.

Poola presidendi Lech Kaczyński ja veel 95 inimese elu nõudnud õnnetuse asjaolusid uurinud riikidevahelise lennunduskomitee (MAK) esimehe Tatjana Anodina sõnul esines olulisi puudujääke pilootide ettevalmistuses, saatusliku lennu kavandamisel ja maandumiseks sobiva lennuvälja valimisel, vahendas uudisteagentuur AFP.

Presidendi ja suure osa Poola eliidist möödunud aasta 10. aprillil surma viinud lennukikapten Arkadiusz Protasiuk oli kolleegide kinnitusel oma suhtelisele noorusele vaatamata Poola õhujõudude kogenud piloot. 36-aastane mees toimetas seejuures kolm päeva varem Smolenski sõjaväelennuväljale probleemideta valitsusjuhi delegatsiooni.

Poola president Bronislaw Komorowski on varem kinnitanud lennuturvalisuse eest vastutava MAKi versiooni, mille kohaselt põhjustas Venemaal Smolenski lähedal lennukiga Tu-154 aset leidnud õnnetuse piloodi otsus maanduda sobimatutes ilmastikutingimustes.

Poola peaminister Donald Tusk aga polnud rahul oktoobris esitatud Vene uurimiskomisjoni raportiga, nimetades seda vastuvõetamatuks. Samuti kinnitas valitsusjuht, et ta ei saa nõustuda presidendi versiooniga. Seetõttu esitati raport omapoolsete parandusettepanekutega tagasi Venemaale.

Lisaks pilootide süüdistamisele kinnitas Anodina ka seda, et Poola ametnikud avaldasid lennuki meeskonnale psühholoogilist survet, et nad halbadele ilmaoludele vaatamata maanduksid. Anodina vihjas, et Kaczyńskit oleks võinud pahandada hilinemine Katõni veresauna ohvrite mälestusüritusele, mistõttu ametnikud püüdsid seda iga hinna eest vältida.

See seadis aga pilootide õlule emotsionaalselt raskesti talutava koorma, mille tõttu ei suutnud meeskond õigeid otsuseid vastu võtta ning võttis vaatamata korduvatele hoiatustele põhjendamatu riski maanduda just Smolenski sõjaväelennuväljal.

Vene lennujuht soovitas meeskonnal ebasoodsate ilmaolude tõttu pöörduda aga teisele lennuväljale. Ka kritiseeris Anodina pilootide koostööd, sest viimased valisid vaatamata hoiatustele maandumisel vale lennukõrguse ja -kiiruse.

Kaks minutit enne õnnetust oli piloodikabiinis ka Poola õhujõudude ülem Andrzej Błasik, kelle kohaloleks kokpitis lisas Vene uurijate sõnul pilootidele lisapingeid. Seejuures mõõdeti Błasikul ka 0,6-promilline joove.

Uurimiskomisjoni järeldustega saab tutvuta siin (inglise keeles) ja siin (vene keeles).

Tagasi üles