Mexico City lämbub ummikutes

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
México õhk on saaste tõttu peaaegu läbipaistmatu.
México õhk on saaste tõttu peaaegu läbipaistmatu. Foto: HECTOR GUERRERO/AFP/Scanpix

Mehhiko võimud proovivad pealinna saastatust vähendada, kuid segane seadusandlus ja kasvav autode hulk on tekitanud linnast mürgise ummikute kogumi.

Suur liiklusummikute arv on pikalt piinanud Mexico City 21 miljonit elanikku, aga viimastel kuudel on see muutnud mürgiseks ka õhu.

Sel aastal on Mehhiko pealinnas olnud vaid 26 päeva, kui õhu kvaliteet on aktsepteeritaval tasemel, mistõttu on võimud ette võtnud drastilised otsused kuulutada välja keskkondlik hädaolukord ning võttes liiklusest ära miljon autot.

Viimati otsustasid võimud muuta reeglit, mis selekteerib, millised autod võivad teatud päevadel sõita, läbi programmi «Ära Täna Sõida". Samuti on võimud muutnud oma emissiooni testimise süsteemi, et välja juurida korruptsioon.

Liikluskorraldus sunnib nüüd juhtidel, kelle masinad ei vasta emissiooni standarditele ehk umbes 20% autodest, oma auto ühel päeval nädalast koju jätta.

Sellegi poolest ei ole saaste kiht linnalt lahkunud ja lahendus paistab olevat kasutu.

Preester Raul Martineze, kes omab kraadi linnaplaneerimises, sõnul on tegu struktuurse probleemiga. Ta juhib tähelepanu kasvavatele eeslinnadele, kuhu kolivad inimesed majanduslikult mahajäänumatest Mehhiko paikadest, kes otsivad väga pealinna keskses riigis võimalusi oma majandusliku seisu parandada.

Tihti leiavad nad aga tööd vaid teenijate, aednike või ehitustöölistena linna teises otsas.

Samuti süvendab olukorda Mexico topograafia, kuna pealinn asub kõrgel järvepõhjal ja on ümbritsetud mägedest, ei ole saastel kuhugi liikuda.

Martineze sõnul on praegune vihmaperiood olukorda leevendanud, kuid valitsuse plaanidesse suhtutakse skeptiliselt.

Föderaalvalitsus on lubanud 2016. aasta või uuematel autodel piirangute vabalt ringi sõita. Kriitikute hinnangul reklaamib programm vaid uute autode müüki - miski, mis on juba juhtunud, kuna inimesed ostavad lisaautosid, et igapäevaselt sõita.

Õhukvaliteet oli varasemal kahekümnel aastal tõusuteel, kuid nüüd on see peatunud. Analüütikute sõnul on avaliku korra muutused teinud autoomamise odavamaks, lihtsamaks ja vajalikumaks.

«Võib õelda, et Mexico City on nüüd motoriseeritud linn,» kirjutas Rodrigo Diaz ajalehes Reforma. Statistika näitab, et 2000. aastal omas Mexicos autot 39% leibkonda, kümme aastat hiljem oli see 46,5% leibkondadest, lisas ta.

Ühistransport on samuti jäänud tähelepanuta, sest metroo on aegunud ning ebamugavad mikrobussid ja taksod ummistavad tänavaid. Samuti on metroos ja bussides väga kõrge võimalus langeda seksuaalrünnaku ohvriks. Keskklass, eliit ja kõik kes suudavad omada autot üritavad ühistranspordist hoiduda.

Mexico Autonoomse Rahvusülikooli linnaplaneerimise professor Erique Soto sõnul on kogu süsteemis kõige vähem tähtsam element reisija ise.

Linn on proovinud propageerida rattasõitu ja viimase dekaadi jooksul on rajatud ja rattajagamise võimalused, mida tuntakse Ecobici nime all ning on meelitanud 120 000 kasutajat. Rattasõit on aga vaid julgematele linnakodanikele.

«See on hea võimalus lühikesteks sõitudeks ümbruskonnas,» ütles hambaarst David Alvarez, kes autosõidust on loobunud. Ta võrdles Mexico tänavaid kultusfilmiga «Mad Max».

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles