New Yorgi tulevikutaksoks «türklane»?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Reuters/SCANPIX.

Kätte võib jõuda päev, mil New Yorgis kollase takso kohale viipav kodanik leiab end autost, mida ei ole tehtud teps mitte Detroidis, Jaapanis ega Saksamaal. Vaid hoopis Türgis.


Nimelt on suurlinnas käimas tulevikutakso valimise konkurss «Taxi of Tomorrow». Alates aastast 2014 peab iga 13 200 NY takso puhul olema tegemist ühe ja sama mudeliga.

Finaali on jõudnud kolm sõiduriista, kahega neist on Türgil tugevad sidemed.

Suurt melu on oma pilkupüüdva hübriidbussikesega – nimeks V1 – tekitanud tilluke Türgi lepinguline tootja Karsan.

Karsan V1 on kaetud panoraamse klaaskatusega, mõlemalt poolt saab sisse sõita ka ratastooliga.

Ford Motori kandidaat, mis on tegelikult populaarse Transit Connecti ümbertehtud versioon, valmib praegu samuti Türgis.

Kolmas finalist on Põhja-Ameerika Nissan NV200. Euroopas ja Aasias on sellised bussid juba saadaval.

New Yorgi taksod kuuluvad kõik eraoperaatoritele, kes peavad aga valima oma mudelid linna taksode ja limusiinide komisjoni (Taxi and Limousine Commission) poolt etteantud nimekirjast.

Aastaid on NY tänavaid peamiselt ilmestanud taksokarva Ford Crown Victoriad, Detroidi hiilgeaegu meenutavad bensiinikulistajatest «laevad».

Käeoleva aasta lõpuks pannakse Crown Victoriate tootmisele punkt.

Tulevikutaksodelt nõutakse seda, et iga inimene kerge vaevaga pardale pääseks. Sestap pole finaalis sedaane.

Tähtsa omadusena nimetas komisjon ka ökonoomsust, ohutust ja seda, et raha eest võimalikult palju väärtust pakutaks. Nii uhkeldavad finalistid nüüd näiteks WiFi, elektripistikute, telekate ja makseterminalidega.

Et türklastele mitte alla vanduda, ehtis ka Nissan oma bussikese klaasist katusega. Kui neile õnn naerataks, hakkaks takso-Nissan valmima Mehhikos.

Hiljutise küsitluse käigus andsid Karsani kasuks oma hääles kaks kolmandikku linnaelanikest, keda kokku kogunes 22 000. Nissan tuli teiseks, Ford kolmandaks.

Samas põhjendas vaid veerand vastanutest oma valikud auto atraktiivse väljanägemisega.

Skeptikud, kes viitavad silma pilgutades Eurovisiooni lauluvõistlustele, rõhutavad türklaste entusiasmi igasugustes internetiküsitlustes osaleda.

Komisjon alles mõtleb, mida valida.
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles