Minu 68-aastasel äial on Helsingis kingapood, mille ta päris oma isalt ja mille leti taga ta on – peaaegu sõna otseses mõttes – seisnud juba 47 aastat. Kuigi äial on kliente, kes pole terve elu ostnud kingi mujalt kui ainult temalt, on selline iseseisev ja sõltumatu, vana kooli pood tänapäeval üsna harvaesinev nähtus. Lausa nii marginaalne, et äiapapa ja tema kingaäri kutsuti Soome telekanali Jim uude meelelahutussarja.
Kas tõesti on sellised vanakooli poed kaduv nähtus ja nii rariteetne veidrus, et sobib telekurioosumiks?
Tegemist on saatega, kus kaks tuntud saatejuhti-koomikut käivad külas kümnel vana kooli kaupmehel, et nende äridele «uut hingamist» anda. Telesari käib külas veel näiteks antikvariaadil, teksapoel, rinnahoidjapoel…
Telekoomikud vaatavad muidugi asja läbi oma huumoriprisma (näiteks rinnahoidjapoes korraldavad nad klientidele moeshow), aga – kas pole igas naljas terake tõtt? Kas tõesti on sellised vana kooli poed, kus leti taga (eluaegne) omanik ja mis ei kuulu ühtegi ketti, kaduv nähtus ja nii rariteetne veidrus, et sobib telekurioosumiks?
Ma ei tea, kas juhuslikult, aga viimaste nädalate jooksul olen mitmel pool märganud vihjeid, et äkki inimestel on siiski kohati pisut villand standardiseeritud ja ketistatud tüüp-poodidest.
Minu Belgias elav sõbranna, kes ise töötab netimarketingi valdkonnas, kirjeldab õhates oma kodulinnakese «päris» raamatupoodi. «Poodi peavad kaksikutest vennad, taustaks mängib klassikaline muusika, raamatud riiulitel on paigutatud pisut kaootiliselt, puidust põrandad kriuksuvad… Ma olen kuulnud trendist, et spetsiaalpoed on tegemas comeback'i,» kirjutab belglanna.