Fazeri Sinine: salajane retsept tänutäheks suure teene eest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Soome tuntuim bränd ja armastatuim maiustus
Soome tuntuim bränd ja armastatuim maiustus Foto: Fazer Eesti

Karl Fazeri piimašokolaadi esitleti esimest korda 1922. aastal. Firma asutaja Karl Fazeri kuldne signatuur ning šokolaadi sinine pakend on olnud selle piimašokolaadi iseloomulik tähis sellest ajast saati. Kuid hinnatud piimašokolaadi edulugu sai alguse juhusest.

Sven Fazeril – Karl Fazeri pojal, oli äripartner, kelle väimees raskelt haigestus. Tänu Sveni tuttavatele õnnestus aga noormees terveks ravida. Tänutäheks sai Sven Fazer erilise ja salajase Šveitsi šokolaadi retsepti. Sama retsepti kasutab Fazer tänaseni Karl Fazeri piimašokolaadi tootmisel.

Karl Fazeri jaoks oli see värv, mis sümboliseeris maa iseseisvust ja viitas Soome järvedele. Tänaseni on sinine värv oluline iga Fazeri toote puhul.

Fazeri sinine värv oli esimene Soomes, mis 2001. aastal registreeriti kui kaubamärk. Ainult Fazeril on Soomes õigus müüa šokolaaditooteid kuulsas sinises ümbrispaberis. Fazer Sinine on Soome hinnatuim bränd

Soome juubeliaastal peab Fazeri «sinine» – just nii seda šokolaadi Soomes kutsutakse – oma 95. sünnipäeva. 

Ajaloo täpsuse huvides olgu nüüd ka öeldud, et Karl Fazer kolis Šveitsist Berliini kaudu Soome elama alles 1891. aastal. Ent armus uude kodumaasse peagi nii sügavalt, et andis suus sulavale šokolaadile Soome looduse järgi nime. Nimelt on sellise tooniga sinine Soomes just videvikueelne talvine loodus. ​

Äsja möödus seega Fazeri Soome kolimisest 125 aastat. Sama vanaks sai ka Helsingis Kluuvikatu tänava kohvik, mille avatud meelega kondiiter Karl Soome asudes rajas. Prantsuse-vene stiilis kohvik tegutseb endiselt täpselt samas kohas ning sellest on saanud turistide meelispaiku linnas. 

Ühtlasi loetakse selle kohviku avamise hetke ka pereettevõtte Fazer tegevuse alguseks. Nüüdseks on Fazer üks Põhjamaade tuntumaid kaubamärke ja toiduainetööstusi.

Veel tänagi töötab ettevõttes Fazeri järeltulijaid. Üks neist Karli lapselapselaps, šokolaadi- ja kakaoekspert Majlen Fazer.

Fazer valmistab šokolaadi Euroopa tarnijailt ostetud kakaotoodetest: kakaomassist, kakaovõist ja kakaopulbrist. 1/4 Fazeri ostetud kakaost on pärit Ecuadorist ja 3/4 Lääne-Aafrikast. Just Ecuadorist imporditud kakaomassil on olulisim roll Fazeri Sinise šokolaadi maitse loomises. 

«Ma olen väga rõõmus ja uhke nii meie ettevõtte kui ka meie kvaliteetsete ja maitsvate toodete üle. See tundub uskumatu, et 125 aastat tagasi minu vanavanaisa avatud väiksest kondiitriärist on kasvanud suur kontsern, mis on jätkuvalt perefirma,» tunnistab naine.

Kel magusatööstuse ja šokolaadi ajaloo vastu suurem huvi, võib külastada Vantaa Vaarala linnaosas paiknevat külastuskeskust.

Tagasi üles