Poola pealinnas Varssavis meenutatakse täna seitsme aasta tagust Smolenski lennukatastroofi, milles hukkusid president Lech Kaczyński ja veel 95 inimest.
Poolakad mälestavad Smolenski lennukatastroofi ohvreid (1)
Kaczyński ja Poola delegatsioon oli teel Katõni, veresauna toimumispaika, kus 1940. aastal tapeti NSV Liidu kõrgemate võimukandjate käsul üle 20 000 poolaka. Nende lennuk kukkus aga alla Lääne-Venemaal Smolenski lähedal.
Venemaa ja Poola pole katastroofi põhjustes ühisele seisukohale jõudnud ning Poola jätkab juhtunu uurimist. Venemaa sõnul lasub vastutus õnnetuse eest täielikult poolakatel: selle olevat põhjustanud lennuki TU-154 piloodid, kes otsustasid maanduda sobimatutes ilmaoludes.
Poola hinnangul lasub osa süüst aga ka Vene lennujuhtidel, kes ei andnud Poola presidendilennuki pilootidele selgelt mõista, et halva ilma tõttu tuleks maanduda mujal. Ka on Varssavi juhtinud tähelepanu vajakajäämistele lennudispetšerite ja Poola delegatsiooni ohutuse eest vastutanud ametnike töös.
Hukkunud presidendi kaksikvend Jarosław Kaczyński on olnud kriitiline mõlema riigi uurijate töö suhtes. Pärast lennuõnnetust asutas tema praegune võimuerakond Õiguse ja Õigluse erakond (PiS) lennukatastroofi asjaolude väljaselgitamiseks oma uurimiskomisjoni, mis leidis, et Vene lennujuhid viisid TU-154 piloodid eksiteele. Ka leiti, et pilootide oskustest ei piisanud õnnetuse ärahoidmiseks.
Nüüd on käivitatud uus juurdlus, kuna Jarosław Kaczyński ja tema toetajate väitel on neil peaaegu kindlad tõendid, mis näitavad, et presidendi lennuk purunes õhus tükkideks, sest Smolenski lennuväljale maandumise eel tabas seda rünnak.
Samuti peab Jarosław Kaczyński juhtunu eest vastutavaks Poola toonast peaministrit Donald Tuski, kes on praegu Euroopa Ülemkogu president. Kaczyński väitel jättis Tusk presidendi turvameetmed unarusse ning andis siis lennuõnnetuse uurimise Venemaa kontrolli alla.
Uurija väitel murdus lennuk õhus pooleks
Tänasel mälestuspäeval ütles PiSi eestvedamisel lennuõnnetuse põhjuste uurimiseks loodud komisjoni juht, et lennuk murdus enne allakukkumist õhus pooleks.
«Lennuk hakkas õhus pooleks murduma ja kaotas osi, mis kukkusid alla kurikuulsa kase lähedal,» ütles Poola valitsuse poolt moodustatud uurimiskomisjoni juht Wacław Berczyński täna Poola rahvusringhäälingule TVP.
Berczyński sõnul põhineb uurijate uus järeldus lennuki pilootide ja Vene lennujuhtimiskeskuse side analüüsil. Varasem uurimine jõudis järeldusele, et katastroofile aitas kaasa lennuki tiiva riivamine vastu maandumisraja lähedal olnud puud.
Poola prokuratuur teatas aprilli algul, et lennuki tükid saadetakse nelja välismaisesse laborisse, et teha kindlaks võimalikud lõhkeainejäljed. Seejuures on Venemaa keeldunud lennuki vrakki Poolale üle andma, viidates sellele, et nad pole uurimist lõpetanud.