BBC: viis põhjust, miks Emmanuel Macron võitis

Emmanuel Macron

FOTO: CHRISTOPHE ENA/AP/Scanpix

Veel üks aasta tagasi oli tsentristist Emmanuel Macron Prantsusmaa vähepopulaarse valitsuse liige, kuid nüüd tegi ta ajalugu, võites 39-aastasena presidendivalimised, saades 65,8 protsenti häältest.

BBC tõi ära viis põhjust, miks Macron valimised võitis:

Natuke õnne – ei ole kahtlust, et Emmanuel Macron oli õigel ajal õiges kohas ja teda soosis ka õnn. Vabariiklaste esindaja François Filloni ümber lahvatas korruptsiooniskandaal ja ta langes üsna iiresti konkurentsist, ka sotsialist Benoît Hamonil ei läinud hästi, sest ta ei osutunud populaarseks.

«Emmanuel Macron oli värske tuul, mida prantslased vajasid, samas ei teadnud keegi ette, et just tema võib võita,» tõdes Pariisis tegutsevad mõttekoja Terra Nova analüütik Marc-Olivier Padis.

Emmanuel Macron

FOTO: ANTHONY GHNASSIA/SIPA/ANTHONY GHNASSIA/SIPA/Scanpix

Ettevaatlikkus – Macron ei unustanud samas ettevaatlikkust ning poolt- ja vastuargumentide kaalumist. Macron oleks võinud liituda sotsialistidega, kuid ta nägi ette, et nii ei pruugi ta siiski võitu saada.

«Ta oskas olukordi ette näha ja teadis, mis tema jaoks kasulik on, olles ettevaatlik ja samas julge korraga,» lisas analüütik Padis.

Emmanuel Macron

FOTO: POOL/REUTERS/Scanpix

Analüütik lisas, et Macron jälgis enne valimisi pingsalt Euroopa poliitikas toimuvat, samas märgates, et Prantsusmaal «ollakse väsinud ja otsitakse uut». Möödunud aasta aprillis asutas ta oma poliitilise liikumise En Marche! (Edasi) ja neli kuud hiljem lahkus ta president François Hollande’i valitsusest.

Värske tuul – Macron mõjus koos oma uue parteiga poliitmaastikul värskendavalt. Ta esimene suurem õnnestumine oli Grande Marche'i marsi korraldamine ning parteiga liitus varem poliitikaga vähe kokku puutunuid.

Emmanuel Macron

FOTO: CHRISTOPHE ENA/AP/Scanpix

«Macroni kampaanias telliti matemaatiline analüüs valijate kohta,  mis näitas, millised valijategrupid Prantsusmaal on. See liikumine saatis oma toetajad külastama 300 000 inimest, kellele selgitati platvormi,» sõnas Pariisi ajakirjanik Emily Schultheis.

Kampaania vabatahtlikud mitte ainult ei käinud ukselt uksele ning ei edastanud partei reklaamlehti, vaid nad korraldasid 25 000 valija seas ka küsitluse. Saadud andmeid analüüsiti arvutis, andes valijatest parema ülevaate ning neile andmetele toetudes loodi ka kampaania põhipunktid.

Positiivne imidž – Emmanuel Macroni poliitiline fassaad oli täis vastuolusid. Ta oli nii mõneski mõttes uustulnuk, samas aga president Hollande’i kaitse all, tegutsedes majandusministrina. Endise eduka investeerimispankuri jaoks oli suur samm, kui ta lõi rohujuure tasandilt uue poliitilise liikumise.

Samas oli Emmanuel Macron paremäärmuslasest kandidaadile Marine Le Penile võrdväärne vastane.  Macron tegi kohe valimiskampaania alguses selgeks, et ta ei ole François Hollande’i «kloon». See oli esimene samm, millega ta mõjutas valijaid, kes soovisid «vana kaardiväe» asemele uut.

«Prantsusmaa oli lõhestunud ja ummikus, Macron kandis endas aga optimismi. Ta on noor, täis energiat ja ta ei kasutanud tavapärast valimisretoorikat stiilis, mida ta teeb Prantsusmaa heaks. Ta rõhutas, et inimesed saavad teda valides uusi võimalusi ja ise uut luua. Uuringud näitasid, et Macron oli ainus «plekita» kandidaat,» lisas analüütik Padis.

Ei unustanud show’d – Macron teadis, et prantslastele meeldib show, valgusemäng ja muusika ning seda oli tema kampaanias palju. Vastane Le Pen seevastu keskendus retoorikale, mis oli võrdlemisi negatiivne, olles migrandivastane, ELi vastane ja senise poliitilise süsteemi vastane.

Kui Macroni kampaaniasündmusi saatsid julgustavad ja positiivsed sõnad, huumor  ja naer, siis Le Peni sündmustel oli näha tõsiseid, morne ja vihaseid inimesi, kes nagu valmistusid mässuks. Samuti leidsid Le Peni sündmuste ajal aset pudelite ja tõrvikutega rünnakud.

Le Peni kampaania oli võrdlemisi edukas, kuid negatiivsed aspektid kahandasid lõpuks tema poolt hääletada võinute arvu. Kahe nädalaga sai Macron oma positiivsusega kaks võitu.

Tagasi üles