Oma 20 aastat tagasi traagiliselt otsa saanud glamuurse elu jooksul tõi printsess Diana revolutsiooni kuninglikku riietumisstiili, kasutades selleks mõnede maailma kõige suuremate moeloojate abi.
Moeikoon Diana uuendas kuninglikku garderoobi
«Dianast on saanud moeikoon samal moel nagu Jackie Kennedyst või Audrey Hepburnist – ajatu, elegantne ja ikkagi nii asjakohane,» ütleb Londonis Kensingtoni palees avatud näituse «Diana: tema moe lugu» autor Eleri Lynn.
Enne abielu troonipärija prints Charles`iga hüüdnime «Uje Di» pälvinud Diana tuli seejärel välja oma kestast ning mõistis, kuidas kasutada oma rõivaid võimsa tööriistana sõnumite saatmiseks. «Printsess õppis, kuidas panna tema garderoob ütlema seda, mida ta ise ei saanud,» ütles veebruarikuus New Yorkerile ajakirja Tatler moejuht Sophie Goodwin. «Ta tegi tihedat koostööd disaineritega nagu Catherine Walker, et need kujundaksid tema isiksust läbi riiete.»
Diana valdas õige rõiva õigel hetkel kandmise kunsti. Hospiitse külastades pani ta selga eredad riided – paistmaks välja soe ja kättesaadav. Välisvisiitide jaoks valis ta rõivad, mis ammutanud inspiratsiooni rahvuslikest värvidest. Näiteks kandis ta aastal 1986 Jaapanit külastades valget kleiti punaste täppidega.
Lynni sõnul otsustas Diana mitte kanda kindaid – kuna talle meeldis saada kontakti inimestega, kellega kohtus.
1987 aasta pildid, kus printsess surub kätt AIDSI nakatanutega, aitasid murda maha haigust ümbritsevaid müüte – sealhulgas alusetut hirmu, et tõve võib saada haigeid puudutades. Oma aja kõige pildistatuma naisena mõistis Diana kuningliku riietumise reegleid, kuid ei kartnud neid väänata. Ta rikkus kuninglikku protokolli, kui kandis musta ballirüüd, mida siniverelised naisterahvad pruukisid etiketi järgi ainult leina ajal.
Diana kostüümide hulka kuulusid ka androgüünsed elemendid nagu smoking ja kikilips. «Sedalaadi julget ja lõbusat stiili printsessilt tingimata just ei oota,» ütleb Lynn. Tema sõnul oli Diana esimene naine kuninglikus perekonnas, kes kandis õhtuse ürituse ajal pükse.
Oma igikestva mulje jätnud kostüümidega aitas Diana muuta kuninglikku garderoobi kaasaegseks. Kesköösinine Victor Edelsteni loodud õhtukleit – mida ta kandis õhtusöögil Valges Majas aastal 1985 – on üks tema kõige kuulsamaid. Just selles kleidis tantsis printsess Ameerika näitleja John Travoltaga, saateks kõlamas lugu «Sa peaksid tantsima» filmist «Laupäevaõhtu palavik». Viimase peaosaline oli just Travolta.
Hüüdnime «Travolta kleit» pälvinud rõival on isegi oma Wikipedia lehekülg ja see müüdi 2013 oksjonil maha 268 000 euro eest.
Pärast lahutust Charles`ist aastal 1996 muutis Diana taaskord oma stiili, hüljates varem tema usalduse pälvinud briti moeloojad ning valides selle asemel rahvusvahelised moemajad nagu Dior, Lacroix või Chanel.
Diana heitis endalt sitsid-satsid, tafti ja hiiglaslikud ballikleidid ning võttis asemele julgemad kostüümid nagu keha vastu liibuv Jacques Azagury taevasinine kleit. Viimane ulatus põlvedest üle vaid niivõrd, kui moeloojas uskus tol hetkel printsessile sobivat.
«Wales`i printsess oli nii palju aastaid maailma üks ja ainuke moealane kinnisidee ning tänapäevase glamuuri eelkäija nii, nagu me seda nüüd tunneme,» kirjutab ajalehe Daily Mail autor Sarah Mower. «Ta pidi selle kõik endale ise looma.»
Diana stiili kopeeriti laialdaselt ja see inspireerib moeloojaid ja lavalaudi ka tänapäeval. Veebis riideid müüv kaubamaja ASOS lõi eelmise aasta oktoobris Dianast mõjutusi saanud kollektsiooni, mis mängib printsessi töövälise stiili teemal.
Diana stiil on kohal isegi sotsiaalmeedia ajastul. 160 000 järgijaga Instagrami konto nimega «Printsess Diana igavesti» postitab igapäevaselt pilte printsessist eri kostüümidest, tutvustades teda niimoodi uuele põlvkonnale.