Printsessi autot saatis kahtlane minevik (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Dianat sõidutanud Mercedes pärast õnnetust Alma tunnelis.
Dianat sõidutanud Mercedes pärast õnnetust Alma tunnelis. Foto: SIPA/Scanpix

Aastal 1997 Suurbritannia printsessile Dianale saatuslikuks saanud autoavarii tõi ilmsiks terve hulga vandenõuteooriaid, ent lihtlabasele õnnetusele viitavad tõendid on muutunud aja jooksul ainult tugevamaks. Versioonile annavad tuge uued andmed õnnetusauto ajaloo kohta.

Maikuus ilmunud raamat «Kes tappis leedi Di?» tõi päevavalgele, et avariimasinal Mercedes 280 leidus ka varasem omanik. Samuti langes auto mitu korda varaste ohvriks; enne  veel, kui 31. augusti 1997 saatuslikul õhtul said surma nii Diana kui tema uus egiptlasest armsam Dodi Al-Fayed.

Samamoodi hukkus nende autojuht Henri Paul, kelle verest leiti norme ületav kogus alkoholi ning antidepressante. Diana ihukaitsja Trevor Rees-Jones sai raskesti vigastada ning mäletab õnnetusest vähe.

Auto esimene omanik, reklaamimagnaat Eric Bousquet, ostis selle aastal 1994. Kolm kuud hiljem see varastati, seejärel leiti masin Pariisi Charles de Gaulle`i lennujaama lähedaselt põllult. Prantsuse ajakirjaniku Jean-Michael Caradechi raamatu järgi võis tuvastada, et masin oli käinud korduvalt üle katuse.

Auto liigitati ametlikult vraki kategooriasse ja kindlustusfirma hüvitas Bousquet`le tema kulud. Ent sõiduk putitati üles ja aastal 1996 läks see Mercedese salongis Pariisis uuesti müüki.

Firma Etoile Limousine ostis masina umbes 40 000 euro eest ning liisis selle seejärel hotellile Ritz tolle VIP-klientide kasutuseks.

Just Al-Fayedi perekonnale kuuluv Ritz oli see koht, kus Diana ja Dodi mõned tunnid enne õnnetust õhtustasid.

Etoile Limousine`i juht Jean-Francois Musa ütles AFP-le, et ostmise ajal väideti talle: autot on kasutanud ainult üks Mercedes-Benzi juhtivtöötaja. Kuid jõukaid kliente teenindanud limusiinifirma avastas Musa sõnul õige pea, et 70–80-kilomeetrise tunnikiirusega liikudes oli auto äärmiselt raskesti juhitav. Musa lisas, et ettevõte saatis auto kordategemiseks tagasi Mercedese esindusse.

Teist korda ärandati sõiduk neli kuud enne õnnetust ning nüüd hüljati see maanteele. Enne ettevõtte limusiinipargiga uuesti ühinemist läbis auto 17 000 euro väärtuses remonditöid. Seejärel jõudis Mercedes Ritzi garaaži, kust see valiti välja Diana sõidutamiseks.

Avariipaika Alma silla tunnelisse sisenedes nähti autot kihutamas kiirusel 126 kuni 155 kilomeetrit tunnis.

Dodi miljardärist isa Mohammed Al-Fayed hülgas aastal 2008 oma plaani, millega tahtis tõestada: surmades oli süüdi  briti luureteenistus. Oma õnnistuse andnud vandenõule kuninganna Elizabeth II abikaasa prints Philip, kes tahtis takistada Dianat moslemiga abiellumast.

Al-Fayed süüdistas samuti Diana eksabikaasat prints Charlesi, endist peaministrit Tony Blairi ning ajalehtede toimetajaid. 

Tagasi üles