Kuidas promoda kultuuri ehk sinivalge kohvi lugu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu

Reklaami saab teha mitmel moel ja tehakse ka. Hea näide on Soome juubeliaasta programmi kuuluvad filmid – «Tom of Finland» ja «Tuntematon sotilas», mis jõuavad kohvipakiga vaatajale lähemale ka siis, kui kultuurihuviline kohvi ei joo – poeriiulil jääb teistmoodi pakend ju silma siiski! Ent miks kannab Saludo kohv täiendavalt tiitlit – sinivalge?

Kohvitaja on ilmselt varemgi hoomanud paljude teiste tuntud brändide vahel tagasihoidlikku sinivalget Saludo pakendit. Ent harv teab, et Saludo on ainus, spetsiaalselt soomlase maitsemeelele valmistatud kohv, mis on turul trooninud juba pool sajandit. Saludo sünnilugu algas 1960ndatel, rock'n'roll'i ja hipiliikumise kuldajastul. See oli aeg, mil Soome linnastus ja soomlased soovisid üha rohkem tunda suure avatud maailma mõnusid.

Kohv kuulus muidugi juba tol ajal soomlase argimenüüsse ja kohvi joodi palju. 1964. aastal tarbis keskmine soomlane aastas ligi 9,6 kilogrammi kohvi. Hüpe oli tohutu, sest kõigest kümme aastat varem tarbis seesama keskmine soomlane vaid 3,7 kilogrammi kohvi aastas. Tarbimise kiire tõusu tingis vähemalt osaliselt muidugi ka 1954. aastal kaotatud kohvi müügipiirang. Kuid turule toodi ka mitu uut kohvimarki. 

Saludo lansseeriti 1960. aastal ning vastuvõtt oli kuum. 

Hüpe oli tohutu, sest kõigest kümme aastat varem tarbis seesama keskmine soomlane vaid 3,7 kilogrammi kohvi aastas.

Soome kodu köögimasinate standardvarustuse hulka kuulus tollal ka korralik kohviveski. Nii müüdi kohviube 250-grammistes pakendites ning jahvatatud kohvi poole kilo kaupa metallpurkides.

Kümne aastaga tõusis uue brändi populaarsus sedavõrd, et Elanto-poeketi kauplused meelitasid sisseoste tegema just Saludot pakkudes. Umbes samal ajal vahetati välja ka pakend: kallihinnalisest metallpurgist sai vaakumpakend. Lõviosa populaarsest tootest müüdi nn kannukohvina.

Kohvi valmistamise meetodidki muudkui arenesid. Tasapisi tekkis n-ö tavalise kannukohvi kõrvale käsitsi filtreerimine. Ent 1970ndate lõpuks olid moodsamates Soome kodudes olemas juba filterkohvimasinad. Soomlaste lemmikuks kujunenud kohv tuli üha enam turule filtrisse sobiva kohvipuruna. Ent see nn pätikohvi ehk kannukohvi tarbija (umbes 15 protsenti) on veel olemas, sest presskannud on jätkuvalt moes.

Saludo aga on kuuldavasti praegugi pealinlase esimene valik. Ennekõike seepärast, et sobib pealinna veevärgist saadava kraaniveega nii hästi kokku. Ning seda, kuidas see nn paljasjalgse helsinglase või stadilase saludo lõhnab, võib tunda otse Soome pealinnas Vallila linnaosas paikneva Meira maitseainete tehase röstimistsehhi ümbruses.

Aastavahetusel tuli müügile Soome juubeliprogrammis esimesena linastunud filmi reklaamiv kohv. «Tom of Finland» jõuab Eestis kinodesse oktoobris.
Aastavahetusel tuli müügile Soome juubeliprogrammis esimesena linastunud filmi reklaamiv kohv. «Tom of Finland» jõuab Eestis kinodesse oktoobris. Foto: Soome 100 portaal

Soome juubeliaasta oodatuim ja kalleim film «Tundmatu sõdur» esilinastub 27. oktoobril. Peagi linastub Eestis ka juubeliprogrammi kõmulisimaks linateoseks tituleeritud «Tom of Finland». 100-aastase Soome filmiprogrammi kuuluvad ka eestlasest kinopublikule juba tuttavad filmid «Igitee» (linastub PÖFFil) ja «Teisel pool lootust» (linastus suve hakul).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles