New York Times: Ivangorod suutis korruptsiooni tõttu ehitada Narvast kaheksa korda lühema promenaadi (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Narva ja Ivangorod.
Narva ja Ivangorod. Foto: GRIM BERGLUND/TT/Scanpix

Mainekas USA väljaanne New York Times avaldas täna artikli, milles räägitakse erinevustest ja sarnasustest Narva ja Ivangorodi vahel. 

New York Times kirjeldas elu-olu mõlemal pool piiri ja tõi välja ka huvitava seiga ajast, mil Euroopa Liit toetas mõlemat linna promenaadi ehitamisel, mis edendaks turismi ja looks linnade vahele ühtsust.

Väljaande sõnul sai Narva promenaadi ehitamiseks 830 000 dollarit (711 000 eurot), aga Ivangorodile eraldati pea 1,2 miljonit dollarit (1,1 miljonit eurot). Nende rahade eest suutis Narva ehitada kaheksa korda pikema promenaadi.

Narva promenaad.
Narva promenaad. Foto: Eero Vabamägi/Postimees

Välja toodi erinevad põhjendused erinevatele summadele. Ivangorodi ametnike sõnul oli see põhjendatud topograafiliste erinevustega. Narva ametnike sõnul mängisid rolli hoopis Ivangorodi süsteemsed probleemid ja korruptsioon.

Venekeelse Narvskaja Gazeta endise peatoimetaja Sergei Stepanovi sõnul on jõe erinevatel pooltel kaks erinevat maailma ja erinevused tulevad välja kohe pärast silla ületamist. Tema hinnangul suutis Ivangorod lühema promenaadi luua puhtalt korruptsiooni tõttu.

Sellega ei nõustunud sugugi Ivangorodi linnapea ja endine FSB agent Viktor Karpenko.

New York Times tõi välja ka poole suuremad palgad Narvas ja kirjutas, et linnas on oluliselt parem ligipääs erinevatele teenustele.

Narva koolilastele malemängu õpetav Leonid Pelesev väitis, et paljud Narvas elavad venelased vaatavad Venemaa telekanaleid ja sümpatiseerivad Vladimir Putiniga emotsionaalsel tasandil, aga lisas, et Venemaal ei sooviks keegi neist elada.

Väljaande sõnul on ka Ivangorod viimastel aastatel arenenud. Veel mõni aasta tagasi polnud seal sisuliselt sooja vett ning kanalisatsioon ei töötanud. Kuigi olukord on paranenud, siis tänu Venemaa majandusraskustele ei eraldata Ivangorodile kuigi palju vahendeid.

Ivangorod.
Ivangorod. Foto: Eero Vabamägi/Postimees

Kirjeldati ka kadalippu, mis tuleb läbida, et Ivangorodi pääseda. New York Timesi ajakirjanik pidi FSB-le esitama kaks taotlust ning ootama neli kuud, et saada luba linna külastamiseks. Ivangorodi ainsa ajalehe toimetaja Svetlana Valishvili sõnul soovitaks, et välismaalased linna tihedamalt külastaks ning sinna investeeriks, aga sinna pääsemisele seatud piirangud takistavad seda. Linnapea Karpenko sõnul annab see eelise Narvale.

Räägitakse ka probleemidest bussiga, mis taheti Narva ja Ivangorodi vahel sõitma panna. Projekti pidi rahastama Euroopa Liit, aga Ivangorod oli bussipeatuse ehitamiseks nõudnud neli miljonit dollarit (3,2 miljonit eurot). Võrdluseks toodi, et kõrgemate palkade ja hindadega Narva soovis peatuse ehitamiseks vaid miljonit dollarit (857 000 eurot).

Ivangorodi opositsioonipoliitikud soovisid pikalt Narvaga ühineda, aga see mõte sai lõpu 2012. aastal, mil projekti eestvedaja suri.

New York Times kirjutas ka murest, mille kohaselt kardeti niinimetatud roheliste mehikeste ilmumist Narva poolele pärast Krimmi konflikti algust.

Täispikkuses artiklit saab lugeda SIIT.

Tagasi üles