Samas me peame tagama, et töötame koos teistega kõige efektiivsemal võimalikul viisil. Nendeks teisteks võivad olla riigid, rahvusvahelised organisatsioonid või valitsusvälised organisatsioonid. On olemas rohkelt osalisi.
Kõik nad peavad olema seotud ühise arusaamaga lõpptulemusest, mistap peame jõudma ühtsuseni oma pingutuses. Selleks tuleb üksteist tunda, teada, mida teistest oodata, kuidas iga osaline opereerib. See tähendab rohkeid kontakte rahuajal, mille tulemusel, kui me oleme koos erinevatel missioonidel, tunneme üksteist ja saame olla esimesest päevast õlg õla kõrval efektiivsed.
See on minu arusaam kõikehaaravast lähenemisest. See pole NATO poolne ülevõtmine.
Afganistan, mis on andnud NATO-le palju õppetunde, näitab, et provintsi ülesehitusmeeskondade kujul on allianss hakanud tegema ka tsiviilülesehitust lihtsalt seetõttu, et see tundub efektiivsem kui kõikvõimalike valitsusväliste ühenduste ja ehk pisut nõrgemate rahvusvaheliste organisatsioonide kaasamine.
Afganistan on hea näide. Teatud perioodil võib teatud piirkonnas olla aeg, kus julgeolek on peamine küsimus, mistap juhtrolli peab kandma sõjavägi. Ja ehk muul ajal, kui julgeolek on olemas, saavad juhtrolli võtta teised tegutsejad. Üldine juhtpositsioon võib minna üle ühelt teisele.
Pean tunnistama, et ehk on varem mõned sõjalised institutsioonid jätnud mulje, et nad tahavad juhtida kõike. See on vale. Ja, nagu ma üritasin selgitada, NATO seda seisukohta ei toeta. Me peame seda arusaama muutma.
Nii et lähiajal NATO suurt humanitaarabi andmisele ja muule sellisele keskenduvat tsiviilstruktuuri ehitama ei hakka?
Valitsusjuhid otsustasid Lissabonis, et NATO peab välja arendama sobiva, kuid mõõduka võimekuse kõikehõlmavaks lähenemiseks. See tähendab väga piiratud ekspertide rühma, kes teavad, kuidas suhelda ja kellele parema koordineerimise korraldamiseks helistada. Selle kallal me töötame.