Viis fakti An-26 kohta

2015. aastal Läänemere kohal lubamatu liikumisega Briti õhujõududele vahele jäänud AN-26.

FOTO: Briti Kuninglikud Õhujõud

Täna Süürias 32 inimesega pardal alla kukkunud An-26 on ligi 50 aastat vana lennukitüüp, mis õnnetustesse sattunud kümneid kordi.
 

1. Ligi poolsada aastat vana: esimene An-26 tegi oma proovilennu 1969. aasta mais. Nõukogude Liit valmistas seda propellermootoriga transpordilennukit aastani 1986. Tolle aja jooksul jõuti ehitada kokku 1403 lennukit.

2. Hiinlased tegid oma versiooni: kopeerimislembese rahvana tuntud hiinlased tegid sellest lennukist litsenseerimata omaversiooni, mis sai nimeks Y-7H.

3. Mõeldud transpordiks, aga saab ka pommitada: Kuigi ennekõike on An-26 transpordilennuk, saab seda pruukida ka pommitajana. Vene õhuvägi harjutab selle pommitajana kasutamist, Süüria on seda teinud ka praktikas. Kõige põhjalikumad An-26-lt pommitamise kogemused on Sudaanil: Teises Sudaani sõjas ja Darfuris.

4. Ohtralt kasutajaid: Seda lennukitüüpi kasutavad siiani ligi 30 riigi õhuväed, nende seas ka üks NATO maa - Ungari. Varasemate kasutajate seas on NATO riike rohkem, kõik alliansi varem kas NSVLi või tema satelliitide sekka kuulunud idaservalt, nende seas ka näiteks Leedu.

5. Õnnetusi on olnud kümneid: An-26 tüüpi lennukeid alla kukkunud kümneid kordi. Neist esimen juhtus 1982. aasta 14. jaanuaril Etioopia õhuväe käsutuses olnud lennukiga. Addis Abeba lähistel juhtunud lennuõnnetuses hukkus 73 sõdurit, lisaks Etioopia enda omadele ka liibüalasi ja kuubalasi.

Viimati enne tänast kukkus AN-26 alla mullu 17. oktoobril. Valan Airilt Prantsuse sõjaväelaste transpordiks renditud 42-aastane lennuk kukkus alla Elevandiluuranniku pealinna Abijani lähedal, õnnetuses hukkus neli ja sai viga kuus inimest.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles