Venemaa ujuvtuumajaam Akademik Lomonossov lahkus Läänemerelt ning jätkab oma teekonda Murmanski poole.
Fotod: Vene ujuvtuumajaam lahkus Läänemerelt (1)
Pühapäeva öösel kella 00.30 paiku oli Akademik Lomonossov jõudmas Skagerraki väina.
Ujuvtuumajaam alustas oma teekonda Peterburist 27. aprillil. Jaama pukseerimine Murmanskisse peaks võtma kuu aega. Kohale jõudes tangitakse alusele tuumakütust, tehakse vajalikud katsetused ning järgmisel aastal asub alus taas teele.
Siis on sihtpunkt Tšuktšimaal, Ida-Siberi mere ääres asuv Peveki linn, kus jaam peaks asendama mahakandmisele minevat Bilibino reaktorit. Jõudnud lõpp-punkti, jääb jaam sinna ankrusse ning seejärel ühendatakse jaam vajalike maapealsete torustike ja kaablitega. Uus jaam peaks täisvõimsuse saavutama 2021. aastal.
Esialgu plaaniti tuumkütust laadida ja reaktoreid käivitada juba Peterburis, kuid see ajas pahaseks nii keskkonnateadlased kui ka aluse teele jäävad riigid. Näiteks kardeti Norras, et jaam võib tormisel Atlandil Norra rannikul karile sõita ning nii kahjustada riigi turismi- ja kalatööstust.
«Kõige tähtsam on just see, et meie andmetel tangitakse tuumkütust Murmanskis ja seda ei ole tehtud Peterburis,» ütles keskkonnaameti nõunik Teet Koitjärv. «Meile praegu teadaolevatel andmetel puuduvad seega igasugused tuuma- ja kiirgusriskid.»
Olgugi et see teeb kogu operatsiooni Eesti seisukohast vaadatuna vähemohtlikuks, ei ole kaugeltki tegu täiesti riskivaba ettevõtmisega. Suuresti on jaama pukseerimise riskid samad nagu tavalise ujuvaluse puhul, sest sisuliselt on tegu tavalise meresõidukiga, millel pole iseseisva navigeerimise võimekust.
Laeval on ka diiselgeneraatorid ja diislikütus. «Juhul kui laev peaks mereõnnetusse sattuma, siis reostusohud on samasugused kui mis tahes aluse puhul,» selgitas Koitjärv.
Ujuvtuumajaama veavad puksiirid Umka ja Jasnõi, samuti sõidab kaasa päästelaev Karev.
Russia's floating nuclear power plant Akademik Lomonosov towed by tug UMKA passed under the Storebælt Bridge (Denmark) at 17:00Z. Escorted by SPASATEL KAREV & YASNYY with water cannons activated, probably because of Greenpeace ship BELUGA 2 on their port side. pic.twitter.com/uPAxSGkKXg
— Baltic Watch (@BalticWatch) May 4, 2018