Ajaloo edukaim eksoplaneetide otsija hakkab otsi andma

Kaur Maran
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kepleri kosmoseaparaat kunstniku kujutises.
Kepleri kosmoseaparaat kunstniku kujutises. Foto: NASA

Maailmaruumi avastav Kepleri kosmoseaparaat pööras hiljuti oma suure antenni Maa poole, et saata siia järjekordne hulk andmeid. NASA hinnangul jagub Kepleril kütust nüüd vaid mõneks kuuks.

Ka andmeedastus, milleks praegu ettevalmistusi tehakse, on tingitud tõsiasjast, et kosmoseaparaadi kütusevarud lähenevad kriitilisele piirile. Esimene ajaaken kosmosekommunikatsiooni vahendavad süvakosmose võrgus (ingl Deep Space Network) on aga augustis ning kuniks edastust veel ei toimu, on Kepler ajutiselt uinunud seisundis.

Andmed, mida teadlased nüüd Maale laadima hakkavad, pärinevad Kepleri 18. vaatlushooajast, mis algas aastal 2015 Vähi tähtkuju uurimisega. Nüüd alla laaditavatest andmetest loodavad teadlased saada kinnitust seni vaid kandidaadi staatuses olevatele eksoplaneetidele ja kindlasti avastada ka uusi. Arvestades, kui vähe kütust alles on, loetakse andmete kätte saamist mõistagi esmatähtsaks.

Praeguste plaanide kohaselt lülitatakse Kepler uuesti sisse 2. augustil. Kui andmete edastamiseks vajalikud manöövrid õnnestuvad, peaks järgmine vaatlusperiood algama juba 6. augustil. Samal ajal jätkub ka juba Maale saadetud suurte andmekogude läbi töötamine. Praegu on Kepleri arvel juba 2650 kinnitatud eksoplaneeti.

Kommentaarid