Ukraina uudisteportaalis ilmunud info, et Türgi lähistel Marmara meres nälgivad Swedbankile kuuluval alusel Ukraina meremehed, kes pole ammu palka saanud ega saa laevast lahkuda, ei vasta panga teatel tõele.
Portaal süüdistas alusetult Swedbanki Ukraina meremeeste hädades
Portaal vgorode.ua kirjutas, et Ukraina alus Nemo, mille kapteniks on Aleksandr Timošenko, on sattunud keerulisse olukorda ning kuus meremeest on sunnitud praktiliselt nälgima.
Portaal väidab, et tekkinud olukorras on süüdi laeva eelmine omanik, kes läks pankrotti, misjärel läks alus maksmata laenude katteks Swedbanki Eesti haru omandisse.
Meeskond ei kavatse palka saamata aluselt lahkuda, pealegi pole neil ka seda võimalust, kuna nad pole ammu palka saanud, kirjutab portaal. «Meil pole võimalust kaldale pääseda. Kui me ainult tahaksime kaldale minna ja Ukrainasse sõita, siis politsei arreteeriks meid,» rääkis laevakapten vgorode.ua’le.
«Nemo on sisuliselt hüljatud ja meeskond vajab abi. Pool aastat praktiliselt ilma toiduta, valguseta, sidevõimaluseta. /../ Viisa kojusõiduks ei maksa mitte 30 eurot, vaid 150. Ja seda inimeste jaoks, kes pole palka saanud,,, » rääkis laevakapteni sugulane Valeri Babkov.
Swedbanki Eesti haru kinnitab aga, et avaldatud on täielik valeinformatsioon, kuna pank pole ei faktiliselt ega juriidiliselt Türgis oleva aluse omanik ega valdaja. «Türgis oleva aluse puhul on tegemist firmale Unite Marine Management OÜ (UMM) antud laenu tagatisvaraga. Laeva ja selle meeskonna on jätnud hooletusse laeva omanik (Akton Baltic OÜ) ja operaator (UMM). Tegemist ei ole Swedbanki varaga, vaid laenu tagatisega,» rõhutas pank.
«Pank ei opereeri laevu ega ole sõlminud meeskondadega töölepinguid. Pank laenuandja ja hüpoteegipidajana ei saa ka tagatist lihtsalt endale võtta. Pank saab pöörduda vaid kohtu ja kohtutäituri poole, et see korraldaks laeva müümise. Tagatised müüakse avalikul enampakkumisel täitevmenetluse käigus, mis on kohtu või kohtutäituri poolt kontrollitud protsess,» selgitas Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask.
Ta lisas, et Swedbankile teadaolevalt on meremehed ise aluse arestinud ja nõudnud selle sundmüüki. «Laeva müügist saadud rahast saavad võlausaldajad oma nõuded rahuldatud vastavalt rahuldamisjärgule. Esimeses järjekorras rahuldatakse täitemenetluse kulud ja merivõlad (sh ka meeskonna saamata jäänud töötasud) ja kui peale eelnimetatud kulude kandmist jääb veel raha üle, siis rahuldatakse vastavas osas hüpoteegipidaja ehk panga nõue. Raske on hinnata, kui kaua selline protsess Türgis aega võib võtta,» rääkis Siilivask.
Ta ütles, et meeskonda puudutavate küsimustega tegeleb rahvusvaheline transporditöötajate föderatsioon ITF (International Trasporters' Federation), kes on Swedbankile teadaolevalt osutanud laeva meeskonnale ka toiduabi. «Reeglina korraldab ITF ka hüljatud laevade meeskondade kojuviimise ja esindab neid hilisemas täitevmenetluses. Miks antud laeva puhul ei ole ITF meremehi koju toimetanud, on pangale teadmata,» ütles Siilivask.
«Swedbank ei ole vastutav meremeeste olukorra eest – selle eest vastutavad laeva omanikfirma ja operaator,» rõhutas pressiesindaja.