Alaealiste värbamine Saksa sõjaväkke leiab vastuseisu (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Saksa sõjaväelane õppusel.
Saksa sõjaväelane õppusel. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters / Scanpix

Saksa sõjavägi (Bundeswehr) on värvatute arvu suurendamiseks hakanud aina rohkem tegema reklaami alaealiste seas. See taktika on ka edu saavutanud.

Saksamaa lõpetas kohustusliku ajateenistuse 2011. aastal. Paar aastat hiljem pärast Krimmi annekteerimist hakkasid nad uuesti sõjaväelaste arvule ja võimekusele tähelepanu pöörama. Eelmisel aastal öeldi, et Saksa vägede arvu kavatsetakse suurendada toonaselt 179 tuhandelt aktiivselt väelaselt peaaegu 200 tuhandeni 2024. aastaks.

Surve Berliinile kasvas veelgi juulis, kui USA president Donald Trump teatas NATO tippkohtumisel, et Washington võib vähendada või loobuda Euroopa liitlaste toetamisest, kui nad ei tõsta oma militaarkulutusi.

Saksa sõjavägi tuli välja Kölni Gamescom konverentsile. Lastele pakuti võimalust proovida hävitaja lennusimulaatorit.
Saksa sõjavägi tuli välja Kölni Gamescom konverentsile. Lastele pakuti võimalust proovida hävitaja lennusimulaatorit. Foto: HENNING KAISER / AFP

Uute teenistujate värbamiseks on armee lasknud teha internetis levivad reklaamvideod, mida kritiseerivad mõned vasakpoolsed poliitikud ja laste õiguste eest seisjad. 

Veel 70 aastat pärast Teist maailmasõda on sõjaväeline karjäär Saksamaal vastuoluline valik, kuid sõjaväe kampaania on toonud tulemusi. 2017. aastal liitus armeega 2128 alaealist inimest, mis on 11,6 protsenti rohkem kui aasta varem. See moodustab 9 protsenti kõigist uutest värvatutest.

Eelmise aasta oktoobris näitas sõjavägi YouTubes kuue nädala jooksul sarja «Mali», mis kujutas kaheksa ÜRO rahuvalvemissioonil osaleva sõduri tegusid. Sarja esimest episoodi on vaadanud pea 900 tuhat inimest.

;

Kokku on Bundeswehri ametliku kanali videoid vaadatud 64 miljonit korda.

Sõjaväel on kanalid ka noorte seas populaarsetes sotsiaalmeediakanalites Facebook, Instagram ja Snapchat.

Tredence Instituti uurimisküsitluse järgi, mis korraldati 20 tuhande Saksa kooliõpilase seas üle kogu riigi, on sõjavägi tõusnud Saksamaa kolmandaks kõige atraktiivsemaks tööandjaks politsei ja spordibrändi Adidase järel. 

Eelmisel aastal kuluta armee uute teenistujate värbamisele 35 miljonit eurot.

«Täna on Bundeswehr vabatahtlike armee. Seega peab see lähenema noortele inimestele, et neid enda poole võita,» ütles sõjaväe personaliosakonna kõneisik.

Kuigi sõjaväe sõnul annavad nad videotes edasi realistlikku pilti sõjaväelase igapäevaelust, ei nõustu sellga mõned laste õiguste eest seisjad, kelle sõnul annab särav reklaamikampaania lastele valeinformatsiooni. 

Rohkem kui 30 000 inimest allkirjastasid eelmine aasta kaitseminister Ursula von der Leyenile esitatud petitsiooni, et sõjavägi lõpetaks alaealiste värbamise. Kaitseminister ei nõustunud selle seisukohaga, selgitades, et armeel peab olema samaväärne võimalus teiste tööandjatega meelitada ligi inimesi enne, kui nad saavad 18.

Alaealised peavad liitumiseks saama oma vanema või eestkostja nõusoleku. Alla 18-aastased värvatud osalevad samal väljaõppel kui tiskasanud, kuid nad ei tohi osaleda välismissioonidel ja võivad relvi käsitleda üksnes hariduslikul eesmärgil.

«See on piinlik ja saadab maailmale vale sõnumi,» ütles inimõiguslane Ralf Willinger. «See nõrgestab rahvusvahelist 18-eluaasta standardit ning julgustab relvastatud rühmi ja armeesid teistes riikides kasutama alaealisi legitiimsete sõduritena.»

Tagasi üles