Novitšoki-mehed mõtlesid välja üha jaburamaid vabandusi (31)

Alexander Petrov ja Ruslan Boširov Salisburys.
Alexander Petrov ja Ruslan Boširov Salisburys. Foto: HO / AFP / Scanpix

Sergei ja Julia Skripali mürgitamises kahtlustatavate Ruslan Boširovi ja Aleksander Petrovi vabandused intervjuus Vene propagandakanalile RT jätsid väidetavate GRU agentide kohta palju soovida.

Kolmapäeval Kremli rahastusega telekanalis RT eetrisse antud intervjuu Boširovi ja Petroviga ei olnud kindlasti meistriklass jälgede peitmises.

Kuigi mõlemad mehed tunnistasid, et olid enne Skripalide teadvusetuna leidmist 4. märtsil Salisburys – sest arvukate turvakaamerate salvestisi on keeruline ümber lükata –, oli nende külastuse põhjus üsna ähmane ja ebausutav.

Boširov ja Petrov väitsid, et külastasid Salisburyt sõprade soovitusel, et näha oma silmaga 123 meetri kõrguse torniga katedraali ja selle kella ning nautida selle arhitektuuri.

«Meie sõbrad olid juba pikka aega soovitanud, et me peaksime külastama seda võrratut linnakest,» selgitas Petrov mineku tagamaid.

Boširov lisas juurde: «Seal on kuulus Salisbury katedraal, tuntud mitte ainult Euroopas, vaid kogu maailmas. See on tuntud oma 123-meetrilise torni, see on tuntud oma kella poolest, mis on esimene [selline], mis maailmas tehtud, mis on ikka veel töökorras.»

Väljaande Intercept uuriva ajakirjaniku Ryan Gallagheri sõnul on uskumatu, et mehed kasutasid sama vabandust, mille üle ta oli päev varem nalja visanud. «Ma ei suuda uskuda, et nad väidavad tõsiselt, et sõitsid 4000 miili edasi-tagasi Moskvast Salisburysse, et Salisbury katedraali näha,» märkis Gallagher.

Uskumatust väljendas ka Telegraph Russia korrespondent Alec Luhn: «Ma arvan, et sellega võib lõpetada arutelu GRU professionaalsuse üle: väidetavate Skripalide tapmist üritanute alibi on see, et nad tulid vaatama «kuulsat Salisbury katedraali».»

Parlamendisaadik John Glen väljendas sarkastiliselt heameelt, et Petrov ja Boširov maailmaklassi atraktsioone nägid, kuid märkis, et veidi kummastav on kogu see maa maha sõita kahepäevase külastuse tarbeks ja samal ajal Novitšokki pagasis kanda.

Boširov ja Petrov üritasid küll oma vabandusi täiustada ja kurtsid, et kuigi kavatsesid külastada ka muid vaatamisväärsusi, segasid venelasi lörtsised tänavad.

«Loomulikult läksime sinna, et näha Stonehenge`i ja Old Sarumi, kuid ei saanud seda teha, sest igal pool oli mudane lörts,» selgitasid arvatavad agendid RT-le. «Linn oli selle lörtsiga kaetud. Me saime märjaks, istusime lähimale rongile ja sõitsime tagasi [Londonisse].»

Boširovi sõnul võisid nad ringi jalutades sattuda Skripalide maja lähedale, aga ei teadnud enne selle asupaika.

Mehed kinnitasid, et nad külastasid Salisburyt kaks korda: 2. ja 3. märtsil. «Me läksime sinna 2. märtsil, siis läksime rongijaama, et vaadata aegu. Me saabusime Salisburysse 3. märtsil ja proovisime kõndida läbi linna, aga me pidasime vastu vaid pool tundi, sest kõik oli lumega kaetud,» ütles Petrov.

Turvakaamerate salvestistel ei ole aga Salisburys kusagil lund või lörtsi näha.

Lisaks tõid internetikasutajad välja, et kuigi meestele valmistas raskusi läbi «lörtsi» katedraalini jalutamine, ei olnud neil mingit probleemi võtta ette oluliselt pikem teekond vastassuunas Skripalide majani.

Viimaks apelleerisid arvatavad GRU agendid sellele, et meestel justkui ei sobiks naiste parfüümi kohvris kanda. «Kas pole tobe, et korralikud mehed kannavad naisteparfüümi?» küsis Boširov intervjuus vastuseks väidetele, et kaks meest olid toimetanud Skripalide mürgitamiseks kasutatud närvimürgi Novitšokk Salisburysse Nina Ricci parfüümi pudelis.

«Tolliametnikud kontrollivad kõike. Neil oleks tekkinud küsimusi, miks on meestel naiste parfüüm kotis. Meil ei olnud seda,» järeldas Boširov.

Briti politsei andmeil lendasid kaks venelast Moskvast Londoni Gatwicki lennujaama reedel, 2. märtsil kaks päeva enne Salisbury rünnakut, ja ööbisid pealinnast idas ühes hotellis. Laupäeval tegid nad rünnakut ettevalmistava käigu Saliburysse, kuhu nad naasid päev hiljem. Briti võimud kahtlustavad, et nad pihustasid 4. märtsil Sergei Skripali koduuksele närvimürki Novitšok.

Seejärel sõitsid nad tagasi Londonisse ja lendasid samal õhtul Heathrow lennujaamast tagasi Moskvasse.