Maailm armastab üha rohkem viina

Kaire Uusen
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eestlaste esimene valik on Laua Viin, läänemaailmas on aga tulivetest konkurentsitult esikohal Smirnoff. Liviko juht Janek Kalvi tõi selle põhjusena välja firma tugeva müügivõrgu.
Eestlaste esimene valik on Laua Viin, läänemaailmas on aga tulivetest konkurentsitult esikohal Smirnoff. Liviko juht Janek Kalvi tõi selle põhjusena välja firma tugeva müügivõrgu. Foto: UPPA/SCANPIX

Slaavlane ja viin käivad kokku nagu suhkur ja kohv, kuid hundijalavesi täidab üha enam napsi­klaase isegi riikides, kus seni on viinaninade probleem olnud võõras.


Seega ei eelista viina muule kangele alkoholile ainult ida- ja põhjaeurooplased, vaid ka USA, Suurbritannia, Kanada ja Saksamaa elanikud, selgus Ameerika majandusajakirja Forbes värskest ülevaatest.

Kui eestlase esimene valik on Laua Viin, soomlasel Koskenkorva ning lätlasel Kolm Veskit, siis läänemaailmas on konkurentsitult esikohal Smirnoffi vodka.

Kõik märgid aga näitavad, et peatselt seisavad ka Aasia ja Ladina-Ameerika kiirelt arenevate riikide naised silmitsi tõsiasjaga, et nende mees eelistab lääne suguvenna eeskujul kulistada alla pitsi viina. Näiteks Brasiilias ja Mehhikos hakkab vastavalt Smirnoffi ja Absoluti viin tõusma alkoholieelistuste esikolmiku kandadele.

Liviko juhi Janek Kalvi sõnul poleks üllatus, kui viin jõuaks Hiinas eelistatuimate markide hulka juba mõne aastaga. «See, mis läänes on populaarne, muutub ka Hiinas populaarseks,» selgitas Kalvi. Kuna Hiina areneb ülikiiresti, võib sama kiire muutus toimuda ka alkoholieelistuses.

Pealegi juuakse Aasia suurriikides võrreldes Euroopa või Ameerikaga elanike arvu kohta vähe kanget kraami. «Kui arvestada, et praegu on Hiina alkoholiturg üsna liberaalne ja ka reguleerimata, siis ollakse seal muutustele vägagi avatud,» sõnas Kalvi.

Nii kasutavad tema sõnul ka paljud viinatootjad olukorda ära ja on pilgud just sinna pööranud. «Hiina on veel puhas leht,» nentis Kalvi.

Et Hiinas läheb importkaubandusel väga hästi, kinnitas ka Eesti teise tuntud alkoholitootja Altia Eesti tegevdirektor Ivar Aus. «Jah, vodka tähtsus tõuseb maailmas kindlasti,» nõustus ta.

Viimaste pingeridade põhjal on Ausi sõnul näha maailmas Vene viinabrändide suurt tulemist ja väärtuse kasvu. «Kui kaua see kestab, on hetkel raske prognoosida, kuid lähitulevikus tundub tegemist olevat jätkuva trendiga,» nentis Aus.

Miks USAs, Kanadas ja Suur­britannias viin nii tähtis on, sellele on Kalvi sõnul lihtne selgitus. Kõik ärid globaliseeruvad ning ka Smirnoff Vodka kuulub suurele börsiettevõttele Diageo, mille alla kuuluvad veel paljud kuulsad kaubamärgid, näiteks Bailey’s, J&B jt.

«Üle maailma on neil väga tugev müügivõrk. Väiksematel tegijatel pole nende vastu midagi teha,» tõdes Kalvi.

Teiseks selgitab viina võidukäiku see, et tegemist on traditsioonilise neutraalse destilleeritud alkoholiga, mis sobib väga paljudesse kultuuridesse ja turgudele. «Viina võib lahjendada, pakkuda eri jookides, segada kokteiliks,» loetles Kalvi. Kui sellele  lisada hea tugev kaubamärk, siis on Kalvi sõnul võimalik müüa viina igale poole: «Hetketrendid muutuvad, viin on aga klassika.»

Kuid Eesti populaarsete viinamarkide pingerea teise margi osas on Aus ja Kalvi eri meelt. Aus tunnistas, et kui Laua Viin on Eesti tarbijate seas odavama klassi markidest tõepoolest esikohal, siis premium-markide osas edestas Altia toodetud Saaremaa Viin 2007. aastal kindlasti Liviko Viru Valget.

«Müüginäitajate vahed on nende kahe kaubamärgi puhul siiski olnud üpris väikesed,» rõhutas Aus.

Kalvi pingereas troonib aga teisel kohal Viru Valge. Tema sõnul liiguvad Eesti tarbijad lahjema alkoholi poole, kangete jookide asemel tarbitakse rohkem veini ja õlut, sama toimub ka Põhjamaades.

Eestis on Kalvi sõnul mõjutanud tarbimist ka see, et aastatega on tulnud peale palju uusi jooke, mida tahetakse proovida.

«Ühiskonna suhtumine lahjasse alkoholi on ka tolerantsem. See on kui paratamatus,» nentis ta.

Puhtal kujul viina tarbimise kahanemist põhjustab osaliselt ka Eesti aktsiisipoliitika. «Sest ennekõike kallineb sel juhul just kange alkohol,» selgitas Kalvi.

Kuid traditsioonid on alles. «Pühade laual on viin omal kohal. Jätkuks ainult inimestel oidu mõistlikult tarbida,» lausus Kalvi.

Liviko juhi hinnangul on vodka põhjamaade rahvastele sobilik, pealegi ei kasva siin ju viinamarjad nagu Lõuna-Euroopas.

Mida juuakse?

•    Hiina
Chivas Regali viski; Hennessy; Johnnie Walker
•    Venemaa
Green Marki viin; Putinka viin; Pyat Ozeri viin
•    USA
Smirnoffi viin; Bacardi rumm; Captain Morgani rumm
•    Kanada
Smirnoffi viin; Bacardi rumm; Captain Morgani rumm
•    Saksamaa
Gold Krone Wiltheni brändi; Jaegermeister; Gorbatschowi viin
•    Poola
Absolwenti viin; Starogardzka; Sobieski viin
•    Rumeenia
Tarie de Bihori vodka; Stalinskaia vodka; Alexandrion Romaniani brändi
•    Suurbritannia
Smirnoffi viin; Bellsi viski; Gordonsi džinn
•    Hispaania
J&B viski; Ballantines; DYC brändi
•    Itaalia
Aperol (Itaalia aperitiiv); Molinari liköör; Montenegro liköör
• Jaapan
Suntory viski; Kyogetsu (riisiviin); Jinro Soju (Korea viin)
Prantsusmaa
Ricard (aniisiviin); William Peeli viski; Label 5 viski
•    Eesti
Laua Viin; Saaremaa Viin; Viru Valge; Vana Tallinn
•    Soome
Koskenkorva viin; Koskenkorva Salmiakki

Allikad: Forbes, PM

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles