Uuring: Vene trollivabrik üritas heidutada USA mustanahalisi valijaid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kreml
Kreml Foto: SCANPIX

USA 2016. aasta presidendivalimistesse sekkunud Vene trollivabrik üritas eriti agaralt demoraliseerida afroameeriklasi ja heidutada neid valima minemast, selgus senatile esitatud uuest raportist.

Peterburis asuva trollivabriku Internet Research Agency (IRA) eesmärk oli süvendada lõhesid USA ühiskonnas ning veenda demokraate toetama kalduvaid liberaale -- kaasa arvatud latiinosid, noori ja soo- ja seksuaalvähemusi -- mitte valima minema. 

Uuring keskendus aastatel 2015-2017 sotsiaalmeediaplatvormides avaldatud tuhandetele IRA reklaamidele ja postitustele ning nii põhjalikult pole neid varem uuritud. 

Uurimise all oli kokku 3841 IRA kontot Facebookis, Instagramis, Twitteris ja YouTube'is.

IRA pühendas eriti suurt tähelepanu mustanahaliste ameeriklaste viha esilekutsumisele, et nad jääksid valimispäeval koju.

Trollivabriku loodud konto Blacktivist postitas demokraatide presidendikandidaadi Hillary Clintoni kohta teateid nagu: "Hillary Clintoni jaoks pole tähtis ükski elu. Hillary Clintonile on tähtsad ainult hääled."

Teine IRA konto, Black Matters, postitas Facebooki teate: «Mendid tapavad mustanahalisi lapsi. Oled sa kindel, et sinu poeg pole järgmine?»

«On selge, et kampaaniatega üritati demobiliseerida afroameeriklasi, soo- ja seksuaalvähemusi ja liberaalseid valijaid,» ütles Oxfordi ülikooli alla kuuluva arvutuspropaganda projekti ning sotsiaalmeediale keskenduva Graphika spetsialistid.

«Nende kampaaniatega propageeriti sõnumit, et parim viis edendada afroameerika kogukonna püüdlusi on boikottida valimisi ning keskenduda hoopis teistele teemadele,» ütlesid nad. 

Osa uurimise all olnud IRA kontodest keskendusid vabariiklaste poole kalduvate valgete valijate valimisosaluse tõstmisele.

Kuigi uuringus ei tõmmatud ühtegi ühenduslüli trollivabriku propaganda ja valimistulemuse vahele, viitavad valimiste järgsed andmed sellele, et teatud mõju neil oli.

Uuringufirma Pew andmeil valgete ameeriklaste valimisosalus 2016. aastal tõusis, samas kui mustanahaliste osalus langes 2012. aastaga võrreldes viis protsendipunkti 59,6 protsendile.

IRA asutas Vene presidendi Vladimir Putini lähikonda kuuluv ärimees Jevgeni Prigožin.

Uuring näitas, et IRA kampaania USA-s algas 2015. aastal ning siis oli selle eesmärk mobiliseerida konservatiivseid valijaid. Ühendriikide nüüdse presidendi Donald Trumpi toetamine tollal konkreetselt päevakorras ei olnud.

Kui aga tollane kandidaat Trump hakkas toetust koguma, ja eriti siis, kui ta hakkas esinema immigrantidevastaste väljaütlemistega, pöördusid IRA postitused teda toetavaks.

Trollivabrikul olid meeskonnad, mis koondusid teatud teemade ümber, näiteks relvakandmisõigused ja LGBTQ küsimused. Meeskonnad suunasid postitusi kasutajatele läbi andmete, mis sotsiaalmeediafirmade turundusosakonnad neile müüsid.

Tagasi üles