Saksamaa võib maailmakuulsatel Autobahn'idel piirkiiruse kehtestada (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Saksamaa politseinike ametiühingu asejuhi sõnul aitaks piirkiirus päästa elusid.
Saksamaa politseinike ametiühingu asejuhi sõnul aitaks piirkiirus päästa elusid. Foto: Imago/ScanPix

Saksamaa on ainus riik Euroopas, kus kiirteedel ehk maailmakuulsatel Autobahn'idel pole üldjuhul kehtestatud kiirusepiirangut. Täna on aga kiirusepiirangute osas käimas elav avalik debatt.

Saksamaa politseinike ametiühingu asejuht Michael Mertens andis intervjuu ajalehele Süddeutsche Zeitung. Mertens on seisukohal, et kiiruspiirangute kehtestamine võiks päästa elusid.

Mertens tõi välja, et Saksamaa on Euroopas ainus riik, kus kiirteedel pole üldist kiirusepiirangut. Tõsi, mõnel lõigul on piirkiirus siiski reguleeritud ning seatud on ka soovitatav piirkiirus 130 km/h. Saksamaa naaberriikides Austrias, Taanis, Hollandis, Prantsusmaal ja Tšehhis on piirkiiruseks seatud 130 km/h, Belgias ja Šveitsis 120 km/h.

«Siin riigis sõidavad mõned inimesed seaduslikult 200 või 250 kilomeetrit tunnis. Kui aus olla, siis see on hull,» lausus ta. «Uuringute kohaselt oleks kiiruspiirangute kehtestamisega võimalik ära hoida keskmiselt üks neljast maanteesurmast,» lisas Mertens. 

Statistika näitab, et kiirteedel aset leidnud liiklusõnnetustes hukkunute arv moodustab liikluses surma saanutest vaid 12,9 protsenti. Eelmisel aastal hukkus kiirteedel toimunud õnnetustes 409 inimest, 181 surmajuhtumi puhul loeti põhjuseks liialt suurt kiirust. 

Valitsuse poolelt tegi ettepaneku piirkiiruse kehtestamiseks komisjon, kus uuritakse võimalusi kliimamuutustega võitlemiseks. Kiiruse piiramine aitaks väidetavalt parandada õhukvaliteeti. 

Samas on paljude jaoks piirkiiruseta kiirteed Saksamaa sümboliks. Näiteks transpordiministri Andreas Scheueri (Kristlik-Sotsiaalne Liit) sõnul on kiirusepiirangu idee mõistusevastane. Mõtet on kaitsnud aga roheliste üks juhtfiguure Cem Özdemir.

Ajalooliselt pole Saksa kiirteedel üldjuhul kiirusepiiranguid olnud. 1939. aastal kehtestasid natsid pärast Teise maailmasõja algust kütuse säästmise eesmärgil piirkiiruseks 80 km/h, 1952. aastal tühistas Liidupäev absoluutselt kõik piirangud.

Liiklussurmade arvu hüppeline kasv viis aga selleni, et 1957. aastal kehtestati 1. septembril 1957 siiski 50 km/h piirang linnades. 1972. aastal kehtestati linnavälistel maanteedel – kuid mitte kiirteedel – 100 km/h piirang.

Endisel Ida-Saksamaal olid teed halvemas korras ning seal oli maksimaalseks kiiruseks 100 km/h. 

Tagasi üles