Putin tahab pommitaja baasil luua ülehelikiirusega reisilennuki (4)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vladimir Putin hoidmas Tu-160 mudellennukit.
Vladimir Putin hoidmas Tu-160 mudellennukit. Foto: ITAR-TASS / AP / Scanpix

Venemaa president Vladimir Putin teatas, et lõpule on jõudnud Tu-160 ülehelikiirusega strateegiliste pommitajate moderniseerimine ning vihjas, et pommitaja eeskujul võidakse välja arendada ka reisilennuk.

NATO koodnime Blackjack kandev Tu-160 on aastakümneid olnud Venemaa tuumavõimekuse oluliseks tugisambaks. Moskva üritab Tu-160 teenistusiga pikendada, uuendades nii nende elektroonikat kui mootorit.

Kaasanis kõneledes avaldas Putin rahulolu Tu-160ga ja rääkis ka uutest ambitsioonidest. «Oleme Kaasanis ellu viinud suurepärase projekti. Õigupoolest oleme relvajõududele ehitanud uue Tu-160 - ülehelikiirusega lahingpommitaja. Lõpetatud pole mitte ainult tööd lennuki endaga, aga ka selle relvastusega. Kõik töötab nagu kellavärk,» vahendas Interfax riigijuhi sõnu.

Putin küsis seejärel: «Miks mitte luua ülehelikiirusega reisilennuk?»

Tu-160.
Tu-160. Foto: ALEKSEY NIKOLSKYI / Sputnik / Scanpix

Paistab, et Putini peas on selline mõte küpsenud juba pikalt. Eelmise aasta jaanuaris oli president Kaasanis tunnistajaks uuendatud Tu-160M2 lennukatsetusele. «Arutame nüüd võimalust mõelda sellise lennuki tsiviilversiooni peale,» lausus ta toona. «Meie hiiglaslikku territooriumit arvestades ei võta Moskvast New Yorki lendamine palju kauem aega kui Moskvast Vladivostokki reisimine,» lisas Putin.

Newsweek kirjutab, et Venemaal on kunagi ülehelikiirusega reisilennuk olnud. 1960. aastate lõpus hakkas NSVL arendama lennukit Tu-144. Samal ajal oli valmimas ka Prantsusmaa ja Suurbritannia koostöös ehitatud Concorde.

NSVLi jaoks oli oluline ülehelikiirusega lennuk enne oma konkurente kasutusele võtta ja seega tegi Tu-144 esmalennu 1968. aasta viimasel päeval ehk aasta enne Concorde'i esimest lendu. 

Kokku tegi Tu-144 kõigest 55 regulaarlendu, mis osutusid oodatust märksa kallimaks. Kulukuse ja mitmete õnnetuste tõttu lõpetati Tu-144 kasutamine, sarnane saatus tabas 2003. aastal ka Concorde'i.

Ülehelikiirusega reisilennuk Tu-144.
Ülehelikiirusega reisilennuk Tu-144. Foto: Lev Polikashin / RIA Novosti / Scanpix

Nüüd, 15 aastat hiljem võib aeg ülehelikiirusega reisilennukite jaoks küps olla. NASA ning ettevõtted nagu Boom Supersonic, Aerion ning Boeing üritavad ülehelikiirusega reisilennukeid tagasi tuua. Venemaal võib olla soov USAga selles osas võistelda.

Tu-160 lennukitega on ette võetud agressiivseid manöövreid lääneriikide lennukite suhtes ja rikutud NATO liikmesriikide õhupiiri.

Mõned juhtumeist on aset leidnud ka USA lähedal. Eelmisel kuul lähenesid Tu-160 pommitajad Alaskale ning nende saatmiseks pidid õhku tõusma USA ja Kanada sõjalennukid. Venemaa on pommitajaid näidanud ka Venezuelas, kus detsembris toimunud demonstratsioonil lennati koos Venezuela enda lennukitega, et näidata Moskva ja Caracase sõprust.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles