New Yorgi linnapea ja osariigi kuberner tegid eile ettepaneku ummikumaksu loomiseks Manhattanil, et rahastada linna metroo renoveerimist
New York nõuab metroo renoveerimiseks raha autojuhtidelt
Plaani peab veel heaks kiitma osariigi seadusandlik kogu ja see on esimene kord, kui kuberner Andrew Cuomo ja linnapea Bill de Blasio on kõrvale heitnud oma erimeelsused, et metroo uuenduskuuri toetada.
Päevas sõidab linna metrooga umbes kuus miljonit inimest, tehes sellest Ühendriikide suurima ja maailmas ühe tihedaima liiklusega metroovõrgustiku.
Samas on metroo hilinemised, ülerahvastatus, õnnetused ja räpasus pikalt olnud rahulolematuse allikas.
De Blasio tahtis metroo remontimiseks kehtestada niinimetatud miljonäri maksu ja süüdistas sageli Cuomot ning osariigi transpordiametit metroo unarusse jätmises.
Linnapea rõhutas, et kriis on sügavam kui eales varem ja ütles, et alternatiivide seast on ummikumaksul parim võimalus koheseks eduks.
Plaani järgi paigaldatakse Manhattani sisenemispunktidesse elektroonilised maksukogumispunktid. Kesklinna ärirajooni sisenevatelt autodelt küsitakse tasu, mis sõltub ummiku tasemest ja mis on tipptundide välisel ajal madalam. Erand tehakse päästeametite sõidukitele.
Sarnane süsteem on kehtinud Londonis alates 2003. aastast ja on ka teistes suurlinnades nagu Singapur, Stockholm ja Milaano.
New Yorgi metroo renoveerimiseks kasutatakse lisaks ummikumaksule ka uut interneti käibemaksu.
Cuomo kiitis 2017. aastal heaks 1 miljardi dollarise eriplaani, et vahetada välja metroo aegunud signaalisüsteem, kuid hiljutiseim plaan näeb ette ulatuslikumaid muudatusi.
Ei ole selge, kui palju tulu ummikumaksud tooksid, kuid mittetulundusühing Environmental Defense Fund hindab selleks miljard dollarit aastas.
Ummikumaks jõustub plaani järgi kohe, kui elektrooniline taristu on paigaldatud, ehk hiljemalt tuleva aasta jaanuarist.