Raport: Etioopia õnnetuslennuki piloot tegi kõik õigesti, kuid sellest polnud kasu (3)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Uurijad Ethiopian Airlinesi allkukkunud lennuki rusude juures.
Uurijad Ethiopian Airlinesi allkukkunud lennuki rusude juures. Foto: TIKSA NEGERI / REUTERS / Scanpix

Etioopias kuu aega tagasi alla kukkunud Ethiopian Airlinesi lennuki õnnetuse esialgse uurimisraporti kohaselt vajus lennuk mitu korda nina ees alla ning piloodid järgisid kontrolli taastamiseks kõiki Boeingu juhtnööre, kuid ei suutnud õnnetust ära hoida.

«Meeskond sooritas korduvalt kõiki protseduure, mida oli soovitanud tootja, kuid nad polnud suutelised lennukit kontrollima,» lausus Etioopia transpordiminister Dagmawit Moges täna Addis Abebas peetud pressikonverentsil.

Ethiopian Airlinesi tegevjuht Tewolde GebreMariam lisas, et on väga uhke pilootide üle, kes näitasid kõrgel tasemel professionaalsust. «Oli väga õnnetu juhus, et nad ei suutnud lennukit päästa järjekindlast pikeerimisest,» lausus ta firma pressiteate vahendusel.

Uurijad keskendusid esialgu stabiilsustarkvarale MCAS, mille ülesanne oli jälgida, et Boeing 737 MAX nina ei kerkiks lennu ajal üles ning langetada seda, kui lennuki kiirus väheneb.

Transpordiministri sõnul peaks tootja stabiilsussüsteemi üle vaatama. «Lennundusametnikud peavad kontrollima, kas tootja on lennukontrollisüsteemiga asjakohaselt tegelenud enne lennuki kasutusse andmist,» lisas Dagmawit Moges.

Etioopia transpordiminister Dagmawit Moges täna ajakirjanike ees lennuõnnetuse kohta aru andmas.
Etioopia transpordiminister Dagmawit Moges täna ajakirjanike ees lennuõnnetuse kohta aru andmas. Foto: TIKSA NEGERI / REUTERS / Scanpix

The Wall Street Journal kirjutas eile viitega raportiga eelnevalt tutvunud inimestele, et piloodid lülitasid stabiilsussüsteemi välja, kuid lülitasid siis selle taas sisse, kuna ei suutnud lennukit kontrolli alla saada

Minister ei kirjeldanud detailsemalt, mis kokpitis viimastel minutitel enne lennuki allakukkumist toimus, kuid selgitas, et õhkutõus kulges igati normaalselt ning kogu meeskonnal oli vajalik väljaõpe.

Õnnetuse uurimisbüroo juhi Amdiye Ayalew sõnul võtab täieliku raporti valmimine kuus kuud kuni aasta, aga ta rõhutas, et mingit märki sellest pole, et mõni väline objekt oleks lennukit kahjustanud.

Lend ET302 startis Addis Abebast 10. märtsil Nairobisse, kuid kukkus peagi pärast õhkutõusu alla. Surma said kõik pardal olnud 157 inimest.

Tegu oli teise lühikese aja jooksul alla kukkunud uue Boeing 737 MAX tüüpi lennukiga. Mullu oktoobris kukku Idoneesias merre Lion Airi lend JT610, õnnetuses sai surma 189 inimest.

Pärast Etioopias toimunud õnnetust jättis Boeing kõik 737 MAX tüüpi lennukid maapinnale, kokku puudutab lennukeeld rohkem kui 300 õhusõidukit.

Tagasi üles