Suuremad õnnetused ja Suhhoi 100 tüüpi lennuk: kui ohtlik on Aeroflotiga reisimine? (9)

Copy
Aerofloti lennuk Suhhoi Superjet 100-95 Tallinna lennujaamas.
Aerofloti lennuk Suhhoi Superjet 100-95 Tallinna lennujaamas. Foto: Erik Prozes / Postimees

Venemaa suurim lennufirma Aeroflot lendab kolm korda päevas oma kodubaasist Moskva Šeremetjevo rahvusvahelisest lennujaamast ka Tallinnasse, kasutades selleks lisaks Boeing 737-seeria õhusõidukitele ka Suhhoi Superjet 100 tüüpi lennukeid – just seda tüüpi lennuk süttis eile Moskvas hädamaandumisel põlema. Kui turvaline on üldse Suhhoi lennuk ning kui julgelt võib edaspidi Aerofloti pardale astuda?

Suhhoi Superjet 100

  • Suhhoi Superjet 100 on kõige moodsam Venemaal ehitatud reisilennuk ning esimene, mida on arvestatavas koguses müüdud ka lääne lennufirmadele.
  • Tegu on regionaalseid liine teenindava lennukiga, mille pardale mahub alla saja reisija.
  • Lennukitootja Suhhoi alustas uue reisilennuki väljatöötamist 2000. aastal ning esimese õhusõidu tegi see 19. mail 2008.
  • Esimese liinireisi tegi Suhhoi Superjet 100 21. aprillil 2011 nüüdseks pankrotistunud Armeenia lennufirma Armavia värvides.
  • Kokku on praeguseks kasutuses umbes 150 Suhhoi Superjet 100 lennukit.
  • Suurimad lennukit hankinud firmad on lisaks Aeroflotile Interjet (Mehhiko), Yamal Airlines (Venemaa) ja Gazpromavia (Venemaa). Samas Interjet ja samuti Suhhoi Superjet 100 tüüpi lennukeid ostnud Iiri lennufirma CityJet nendega viimasel ajal enam ei lenda.
  • Enne pühapäeva oli Suhhoi Superjet 100 lennukiga juhtunud üks ohvritega õnnetus. 2012. aastal sai Indoneesias surma 45 inimest, kui võimalikele klientidele demonstratsioonlendu teinud lennuk sõitis vastu Salaki vulkaani. Õnnetuse põhjustas piloodi eksimus.

Aerofloti õnnetuste ajalugu

Rahvusvahelisse SkyTeami lennufirmade ühendusse kuuluvat Aerofloti peetakse tänapäeval väga ohutuks lennufirmaks, kuid Nõukogude Liidu aegadel olid õnnetused firma õhusõidukitega sagedased.

Aastastel 1946–1989 juhtus Aerofloti lennukitega kokku 721 õnnetust.

Ainuüksi 1973. aastal toimus Aerofloti lennukitega 27 õnnetust, milles sai surma kokku 780 inimest. Tol aastal moodustas see ligi poole kõigist lennuõnnetustes surma saanutest. 1974. aastal juhtus Aerofloti lennukitega 21 õnnetust ning 1975. aastal 19 õnntust. Aastal 1976 sattusid firma õhusõidukid õnnetustesse 33 korral.

Lennufirma Aeroflot õhusõidukitega juhtunud õnnetused on nõudnud maailmas kõige rohkem inimelusid – kokku on neis surma saanud üle 8200 inimese, mida on mitu korda enam kui ühelgi teisel ettevõttel. Ohvrite hulga poolest järgmine lennufirma on Air France kokku umbes 1800 hukkunuga. Samas oli Aeroflot mitme aastakümne jooksul ülekaalukalt suurim lennufirma maailmas, kes opereeris nii tsiviil-, sõjaväe- kui ka põllumajanduslende. Lisaks on tegu ühe maailma vanima lennufirmaga.

Viimati toimus Aerofloti lennukiga hukkunutega õnnetus 14. septembril 2008, kuid ettevõtte piirkondliku tütarfirma Aeroflot-Nord (nüüd iseseisva lennufirmana tegutsev Nordavia) lennuk kukkus piloodi vea tõttu alla maandumisel Permi lennujaama. Surma said kõik 88 pardal olnud inimest, nende seas 6 meeskonnaliiget. Õnnetuses sai kahjustusi ka Trans-Siberi raudtee.

14. septembril 2008 kukkus maandumisel Permis alla Aerofloti tütarfirma Aeroflot-Nord lennuk, surma sai 88 inimest.
14. septembril 2008 kukkus maandumisel Permis alla Aerofloti tütarfirma Aeroflot-Nord lennuk, surma sai 88 inimest. Foto: KIRILL KUDRYAVSTSEV / AFP / SCANPIX

Aerofloti kõige kurikuulsam õnnetus pärast Nõukogude Liidu lagunemist juhtus 23. märtsil 1994, kui Moskvast Hongkongi teel olnud Airbus A310-304 sõitis Mežduretšenski linna juures vastu mäeahelikku, õnnetuses sai surma 75 inimest. Lennuki helisalvestiselt selgus, et piloot oli lubanud kokpitti oma 12-aastase tütre ja 16-aastase poja ning viimane oli kogemata lülitanud välja autopiloodi, mis tõttu lennuk kukkus nina ees all.

Moskvast Hongkongi teel olnud lennuki allakukkumise paik Mežduretšenski linna juures. 1994. aasta märtsis toimunud õnnetuse põhjustas piloodi otsus, lubada oma lapsed kokpitti.
Moskvast Hongkongi teel olnud lennuki allakukkumise paik Mežduretšenski linna juures. 1994. aasta märtsis toimunud õnnetuse põhjustas piloodi otsus, lubada oma lapsed kokpitti. Foto: Twitter / kuvatõmmis

Kokku sai 1990. aastatel Aerofloti lennukitega juhtunud õnnetustes surma 257 inimest, kõige ohvriterohkem õnnetus toimus augustis 1992, kui Ivanovo lennujaamas maandunud Tupolev Tu-134A puutus vastu puulatvu ning kukkus alla. Surma said kõik 84 lennuki pardal olnud inimest.

1980. aastatel juhtus Aerofloti lennukitega 15 enam kui poolesaja ohvriga õnnetust.

Kõige ohvriterohkem õnnetus juhtus juulis 1985, kui liinil Qarshi-Ufa-Leningrad lennanud Tupolev Tu-154B-2 kaotas kiirust ja kukkus alla toonases Usbeki NSVs Uchkuduki lähistel. Surma said kõik 200 pardal olnud inimest. Tegu on Aerofloti ajaloo kõige ohvriterohkema õnnetusega.

Aerofloti ajaloo rängim lennuõnnetus juhtus lennukiga Tu-154.
Aerofloti ajaloo rängim lennuõnnetus juhtus lennukiga Tu-154. Foto: Wikimedia Commons

1980. aastate ohvrite arvu poolest teine õnnetus toimus oktoobris 1984, kui Krasnodarist Novosibirskisse teel olnud Tupolev Tu-154B-1 sõitis vahemaandumisel Omski lennuväljal otsa lumesahale. Pardal olnud 179 inimesest sai surma 174, lisaks hukkus neli lennuväljal viibinud inimest. Õnnetuse põhjustas tööpostil uinunud lennujuht.

Kommentaarid (9)
Copy
Tagasi üles