Venemaa tegevus valeteabe külvamisel Twitteris USA 2016. aasta presidendivalimiste eel oli ulatuslikum ja professionaalsem kui varem arvati, tõdesid eile küberturbe eksperdid.
Vene sekkumine USA valimistesse oli ulatuslik ja professionaalne (1)
USA arvutiturbe tarkvara ettevõte Symantec märkis, et mõned Peterburis asuva nõndanimetatud internetiuuringute agentuuri (Internet Research Agency) kontod pärinesid juba 2014. aastast ning manipuleerimine hõlmas nii automatiseeritud robotite kasutamist kui manuaalseid operatsioone.
«Kuigi seda propagandakampaaniat on sageli kirjeldatud internetitrollide tööna, ilmneb andmekogumist, et see oli midagi palju enamat,» kirjutas blogipostituses Gillian Cleary Symanteci turvatehnoloogia ja reageerimisüksusest. «See oli äärmiselt professionaalne kampaania.»
Twitteri andmeil põhines Symanteci analüüs mullu uurijate tarvis avaldatud umbes 10 miljonil säutsul.
Kuigi Vene kampaania kasutas ka Facebooki ja teisi kanaleid, muudab Twitteri andmete kättesaadavus sõltumatutele uurijatele lihtsamaks neid kampaaniaid tundma õppida.
«Meie ainus fookus on parandada avaliku diskussiooni tervist meie platvormil ning valimiste terviklikkuse kaitsmine on meie missiooni tähtis aspekt,» ütles Twitteri pressiesindaja.
«Me oleme astunud 2016. aastast alates olulisi samme, et tõkestada meie teenusega manipuleerimist. Sellega seoses avaldatigi mullu sügisel varem avalikustatud tegevusega seotud andmed, et võimaldada sõltumatut akadeemilist uurimist ja juurdlust.»
Symanteci teatel oli Twitteri kampaania professionaalselt juhitud. Kontod olid registreeritud ammu enne nende kasutuselevõttu ning olid paljudel juhtudel maskeeritud uudisteväljaannetele või poliitilistele organisatsioonidele kuuluvaiks.
«Operatsioon oli hoolikalt kavandatud, kontod registreeritud mitu kuud enne nende kasutuselevõttu ja kaugelt enne 2016. aasta USA presidendivalimisi,» kirjutas Clearly.
«Keskmine aeg konto loomise ja esimese säutsu vahel oli 177 päeva.»
Kuigi enamik kontosid olid automatiseeritud, oli ka märke manuaalsest sekkumisest, nagu originaalsisu postitamine või kergelt muudetud sisuga postituse jagamine, et näidata neid autentsemana ja vähendada nende kustutamise riski, tõdes Symantec.
Kampaania ajel jagasid päris Twitteri kasutajad paljusid positusi, neist ühte koguni kuus miljonit korda, ning osa postitustest viisid kihutuskoosolekute korraldamiseni
«Hoolimata asjaolust, et kontod kuulusid libaisikutele ja -organisatsioonidele õnnestus nende abil mobiliseerida inimesi üritustel osalema,» kirjutas Cleary.
«Lisaks oma tegevusele internetis korraldasid kampaania läbiviijad ka kihutuskoosolekuid poliitilise spektri mõlema poole seisukohtade toetuseks.»