Kriis on Boeingile maksma läinud miljardeid dollareid (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Boeing 737 MAX lennukid Rentoni munitsipaallennujaamas.
Boeing 737 MAX lennukid Rentoni munitsipaallennujaamas. Foto: LINDSEY WASSON / REUTERS / SCANPIX

Boeing teatas eile, et 737 MAX kriisi kuludele lisandus 6,6 miljardit dollarit (5,9 miljardit eurot). Pärast kaht traagilist lennuõnnetust kehtestatud ülemaailmne lennukeeld püsib siiamaani.

Boeing teatas, et ettevõtte teise kvartali tulud vähenevad peagi 4,9 miljardi dollari (4,3 miljardi euro) võrra, sest firma peab maksma ühekordse kompensatsiooni lennufirmadele 737 MAX lennukeelust tingitud ebamugavuste pärast.

Ettevõte teatas, et kasumid vähenevad lisaks 1,7 miljardi dollari (1,5 miljardi euro) võrra 737 MAX lennukite madala tootmiskiiruse tõttu.

MAX tüüpi lennukid on maapinnal püsinud alates märtsi keskpaigast, pärast kahte õnnetust, mis nõudsid 346 inimelu. Topeltkatastroof on õõnestanud lennufirma mainet ning ohvrite perekonnad on ettevõtte kohtusse kaevanud.

Senimaani ei ole kindlat plaani, millal lennukid taas lendama hakkavad. «Töötame jätkuvalt selle nimel, et 737 MAX lennukid uuesti lendama saaks,» ütles Boeingi tegevjuht Dennis Muilenburg.

Lisaks teatas Boeing eile, et loodab 737 MAX lennuliikluse taastada neljanda kvartali alguses, kuid see on vaid firma parim pakkumine, tegelik ajajoon võib erineda. Boeing avaldab 24. juulil oma teise kvartali tulud.

Eile lükkas lennufirma Southwest Airlines edasi oma plaanitud MAX lennukite kasutusele võtmise.

USA Föderaalne lennuamet (FAA) tuvastas juuni lõpus uue 737 MAX lennukiga seotud probleemi, mis seadis lennukite teenistusse naasmise veelgi suurema kahtluse alla. «FAA järgib Boeing 737 lennukite uurimisel põhjalikke protseduure, mitte sätestatud ajajoont. FAA tühistab lennukeelu, kui lennukid on ohutuks kuulutatud,» ütles lennuameti pressiesindaja.

AIR Insighti analüütiku Michel Merluzeau sõnul võib Boeing end õnnelikuks pidada, kui lennukeeld tühistatakse 2020. aastaks.

Kriisi tõttu lisandub üha rohkem kulusid. Aprillis teatas Boeing 737 MAX lennukite tootmiskiiruse vähendamise tõttu lisandunud miljardist dollarist lisakuludest (889 miljonit eurot).

Boeing 737 MAX lennuõnnetuses oma perekonna kaotanud Paul Njorge.
Boeing 737 MAX lennuõnnetuses oma perekonna kaotanud Paul Njorge. Foto: Jay Mallin / ZUMAPRESS.com / Scanpix

Boeing teatas eelmisel kuul, et eraldas 100 miljonit dollarit (89 miljonit eurot) õnnetustest mõjutatud perekondadele. Kuid need annetused ei ole kriitikuid vaigistanud. Paul Njorge, kelle perekond 737 MAX lennuõnnetuses hukkus, nimetas üleeile Kongressi ees ettevõtet ahneks ja hooletuks.

Boeing on 737 MAX lennukite tõttu langenud tugeva kriitikatule alla. Lennukid sisaldasid uut MCAS lennujuhtimissüsteemi, mis oli mõlema lennuõnnetuse juures otsustavaks faktoriks.

Mõlema õnnetuse puhul eksis MCAS süsteem sensorite informatsiooni lugemisel ning suunas lennukinina järsult allapoole. Piloodid on teatanud, et neid ei treenitud piisavalt MCAS süsteemiga lendama ja nad polnud teadlikud süsteemi ohtudest. FAA sõnul varjati sensorite ja lennusüsteemi vigast koostööd ka lennuagentuuri eest.

Tagasi üles