iDeal kampaania

Facebook kõrvaldas ulatusliku Saudi valitsuse mõjutuskampaania

Saudi Araabia kroonprints Mohammed bin Salman vestlemas Facebooki looja Mark Zuckerbergiga.

FOTO: Handout / Reuters / Scanpix

Facebook ütles eile, et kõrvaldasid enda platvormilt Saudi Araabia valitsusega seotud informatsioonikampaania, mille eesmärgiks oli saada toetust Saudi Araabia valitsusele ja laimata regionaalseid konkurente.

Neljapäevane  on Facebooki esimene avalik teadaanne, milles Facebook andis teada Saudi Araabia valitsusega seotud informatsioonioperatsiooni kõrvaldamisest.

Facebooki küberturvalisuse poliitika juht Nathaniel Gleichner ei öelnud küll nimesid, kes olid operatsiooniga seotud, kuid tema sõnul olid seosed Saudi Araabia valitsusega selged.

 «Iga kord, kui on seos informatsioonikampaania ja valitsuse vahel, on see märkimisväärne ning inimesed peaksid olema sellest teadlikud,» ütles ta.

Kuigi Facebook annab tihti teada kasutajate ja lehtede mahavõtmisest, mida süüdistatakse «ebausutavas käitumises», siis teadaanded, mis seovad sellise tegevuse kindla riigi valitsusega, on haruldased, vahendab Reuters.

Saudi valitsuse meediaorganisatsioon, rahvusvahelise kommunikatsiooni keskus, ütles avalduses CNNile, et «Saudi Araabia valitsus ei ole teadlik väidetavast ulatuslikust salajasest infooperatsioonist ega tea, mille baasil see operatsioon nende valitsusega kokku viidi.»

Saudide operatsioon oli ulatuslik

Facebook sulges rohkem kui 360 Facebooki võltskasutajat ja -lehekülge ning 31 Instagrami kasutajat, mis olid seotud «koordineeritud petliku käitumisega,» vahendab CNBC. Reklaamile kulutati rohkem kui 100 000 dollarit ning Facebooki lehtedel oli kokku umbes 1,4 miljonit jälgijat.

Peamine tegevus toimus araabia keeles ning sihtgruppideks olid elanikud Qatarist, Saudi Araabiast, Araabia Ühendemiraatidest, Bahreinist, Egiptusest, Marokost, Palestiinast, Liibanonist ja Jordaaniast.

Mõned Saudi Araabia Facebooki lehed, mis suleti, proovisid näida kohalike uudistekanalitena ning olid suunatud inimestele  kogu Lähis-Ida regioonis, vahendab CNN. Kasutajad, kelle lehed suleti, teesklesid end olema kohalikud inimesed neist piirkondadest.

Lehtede ja kasutajate võrgustik, mida operatsiooni ajal kasutati, postitas positiivseid uudiseid Saudi Araabia kohta – seda, kui edukalt lähevad kroonprints Mohammad bin Salmani siseriiklikud reformid ning kui hästi läheb Saudi Araabia vägedel Jeemenis, vahendab CNN.

Samal ajal kritiseeriti ka naaberriike, nagu Türgi ja Qatar ning seati kahtluse alla Al-Jazeera ja Amnesty International usladusväärsus, ütles Gleicher blogipostis.

Andy Carvin, vanemteadur Atlantise Nõukogust, mis on töötanud koos Facebookiga Saudi informatsioonikampaania analüüsimisel, ütles, et enamik kasutajaid loodi viimase kahe aasta jooksul, kuid on ka kasutajaid, mis pärinesid aastast 2014.

Carvini sõnul oli enamik kasutajaid «sisuliselt fännilehed Saudi Araabia valitsusele ja sõjaväele».

Facebooki sõnul aitas neid ka Bellingcati uuriv ajakirjandus, mis aitas neil tuvastada Facebooki lehti, mis valeinformatsiooni levitamisega seotud olid.

Juunis avaldatud raportis väitis Bellingcat, et krooniprintsi kommunikatsioonijuht Saud al-Qahtani oli seotud sotsiaalmeedias tehtava informatsioonikampaaniaga. Facebooki sõnul oli Bellingcati avaldatud informatsioonist abi, kuid nad ei arreteerinud selle informatsiooni põhjal kedagi.

Facebook eemaldas samal ajal ka isegi suurema võrgustiku

Facebooki sõnul eemaldasid nad ka teise, eraldiseisva kasutajate võrgustiku, mida juhiti Araabia Ühendemiraatidest ja Egiptusest. Nende lehtedel oli kokku ligi 14 miljonit jälgijat ning nad kulutasid reklaamidele 167 000 dollarit. Facebooki sõnul oli reklaamide sihtrühm sama.

Kokku võeti maha 350 kasutajat, mis olid seotud turundusfirmadega mõlemast riigist. Sel puhul ei olnud aga selget seost valitsuse tegevusega, vahendab Reuters.

Gleicheri sõnul postitasid lehed «Qatari ja Türgi väidetavast toetusest terroristlikele gruppidele, Iraani tegevusest Jeemenis, Liibüa konfliktist, Saudide juhitud koalitsioonis Jeemenis ning Somaalimaa iseseisvusest».

Facebook on suurendanud oma võimekust valeinformatsiooniga tegelemisel

Viimase kahe aasta jooksul on Facebook palganud luure-, õiguskaitse- ja ajakirjandusliku taustaga inimesi, loomaks meeskonda, mis peataks koordineeritud rünnakuid ning valeinformatsiooni levitamist oma sotsiaalmeedia platvormil, vahendab CNN.

«Me proovime pidevalt töötada selle nimel, et tuvastada ja peatada seda sorti tegevusi, sest me ei taha, et meie teenuseid kasutataks inimeste manipuleerimiseks. Me võtame neid kasutajaid, lehti ja gruppe maha nende käitumise baasil, mitte sisu järgi,» ütles Gleicher.

Sel aastal on Facebook teada andnud 14 korral informatsioonikampaania mahavõtmisest, mis on pärit olnud 17 eri riigist. Viimases teadaandes suleti kasutajaid, mida juhtisid inimesed Taist, Venemaalt, Ukrainast ja Hondurasest.

Tagasi üles