Ikooniline Spitfire lendab esmakordselt ümber maailma

Copy
Piloodid Matt Jones (paremal) ja Steve Brooks võtavad ette ajaloolise lennu hävitajaga Spitfire.
Piloodid Matt Jones (paremal) ja Steve Brooks võtavad ette ajaloolise lennu hävitajaga Spitfire. Foto: Steve Parsons / PA Wire/PA Images / Scanpix

Kaks Briti lendurit alustavad täna esmakordset katset lennata ajaloolise hävituslennukiga Spitfire ümber maailma.

Teises maailmasõjas osalenud lennukilt eemaldati suure reisi eel relvastus ning senine värvilahendus. Piloot Steve Brooks ütles AFP-le: «See on kõige majesteetlikum masin. Loodame inimestele taas tutvustada Spitfire'i ilu ja esteetikat.»

76 aasta vanune lennuk tõuseb täna õhku Inglismaalt Goodwoodi lennuväljalt, et läbida neli kuud kestev 43 500 kilomeetri pikkune reis ümber maailma.

Kordamööda juhivad lennukit 58-aastane Brooks ja 45-aastane Matt Jones. Teekonnal külastatakse 30 erinevat riiki ning lennatakse üle kuulsate maamärkide.

Kiired püüdurhävitajad Spitfire mängisid olulist rolli 1940. aastal brittide saatuse määranud õhulahingutes, mille käigus suutis Suurbritannia tagasi tõrjuda Natsi-Saksamaa pealetungi. Suure ümbermaailmareisi eesmärgiks on austada Spitfire'i disainereid, ehitajaid ja sellega sõjas osalenud lendureid. 

Kokku ehitati Spitfire hävitajaid umbes 20 000, tänaseks on neist alles vähem kui 250. Neist lennukõlbulikud on vaid 50. Suurem osa lennukitest asuvad Suurbritannias, kuid õhku tõusevad need harva.

Spitfire Goodwoodi lennuväljal.
Spitfire Goodwoodi lennuväljal. Foto: Steve Parsons / PA Wire/PA Images / Scanpix

Hõbedane lennuk saadetakse teele Inglismaa lõunarannikul Chichesteri lähedal asuvast Goodwoodist, võttes suuna Šotimaa poole. Seejärel ületatakse Atlandi ookean, lennates üle Fääri saarte, Islandi, Gröönimaa ja Põhja-Kanada.

Edasi suundutakse läbi Põhja-Ameerika, kust jätkatakse teekonda juba Aasiasse, Lähis-Itta ja tagasi Euroopasse. Tee peal tehakse kokku 90 peatust. Muu hulgas lennatakse USAs üle Suure kanjoni ning möödutakse Fuji mäest Jaapanis.

Rahvale pakutakse vaatemängu näiteks Kanada parlamendihoone kohal, kus Spitfire'it saadavad Briti õhujõudude vigurlennugrupi Red Arrow lennukid. Võimalik on ülelend Hiina müürist ning maandumine roosa linnana tuntud Jaipuris.

Lennuakadeemia omanikust Brooksi sõnul on Spitfire'iga lendamine uskumatu kogemus. Ta võrdles hävitajat vanaaegse autoga, millel on sees tõeline hing.

Steve Brooks.
Steve Brooks. Foto: ISABEL INFANTES / AFP / Scanpix

Ühe propelleriga hävituslennukit veab edasi hiiglaslik 27-liitrise mootoriga V12 Rolls-Royce Merlini mootor. «Heli on uskumatu. Tunned mootorit terves oma kehas,» ütles Brooks. Samas tõi ta välja, et Spitfire'iga lendamine on omamoodi väljakutse, sest tegu on vana tehnoloogiaga. Ajalooline Spitfire peaks Goodwoodi tagasi jõudma 8. detsembril.

Taastatud MK.IX Spitfire ehitati 1943. aastal Vickers Supermarine' poolt Inglismaal Castle Bromwichis. Sama lennuk osales 51 lahingmissioonil, saates pommitajaid, võideldes vaenlase hävitajatega ning pikeerides sihtmärke Prantsusmaa rannikul.

Lennukit hakati taastama 2017. aastal, enne seda hoiti lennuvahendit muuseumis. Taastamise käigus võeti lahti 80 000 detaili, mida kontrolliti, puhastati ja parandati. Pärast õhuväe värvide eemaldamist lennukilt otsustati ümbermaailmareisi jaoks lennukit mitte üle värvida. Alles jäeti hoopis originaalsed läikivad alumiiniumpaneelid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles