Langevarjurid pääsesid napilt kokkupõrkest USA hävitajatega (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
F-15 hävitaja.
F-15 hävitaja. Foto: Genya Savilov / AFP / Scanpix

Briti langevarjurid pääsesid Suurbritannia kohal napilt karmist kokkupõrkest USA hävituslennukitega F-15, selgus raportist. 

Ühe langevarjuri kiivri külge kinnitatud kaameraga salvestatud videolt võis näha, kuidas kaks USA F-15 hävitajat lendasid aprillis parasjagu 193 kilomeetrise tunnikiirusega vabalangemist sooritanud langevarjurite alt läbi.

Briti õhuruumi monitooriva organisatsiooni teatel ei järgitud ettekirjutusi ega protseduure. Lisati, et tavapäraselt näidatakse pilootidele briifingu käigus ära langevarjurite maandumisalad. Öeldi, et piloodid pidanuks kriitilisemalt suhtuma juhtimiskeskusest antud informatsiooni või kogu piirkonda vältima.

Möödarääkimine tekkis ajal, mil lennukid jõudsid Briti õhuväe Coningsby juhtimiskeskuse vastutusalast Lakenheathi juhtimiskeskuse omasse. Hävitajad muutsid veidi kurssi, et põigata mööda tankerlennukist.

Pärast kursimuutust oli aga raadiosagedus hõivatud ja seetõttu ei saanud juhtimiskeskus hävitajaid õigele kursile tagasi suunata.

Raporti kohaselt uskus juhtimiskeskus, et neil on piisavalt aega hävitajad ümber suunata, aga selleks ajaks kui nendega uuesti ühendus saavutati, olid lennukid juba langevarjurite alale sisenemas.

Vahejuhtumile anti tugevuselt teine raskusaste, kuid uurijad ei suutnud selgeks teha seda, kui lähedal sõjalennukid ja langevarjurid teineteisele olid. Piloodid langevarjureid ei märganud.

Leiti, et õnnetu juhuse tõttu ei suutnud juhtimiskeskus piloote õigel ajal hoiatada.

Juhtumi järel luges USA õhuvägi kõigile oma Lakenheathis teenivatele pilootidele sõnad peale ning meenutas neile, et langevarjurite maandumisalade kohal lendamist tuleb vältida.

Langevarjurite keskusest tehakse õhuväebaasi igal hommikul telefonikõne, et oma tegevusest teavitada. Raportis leiti, et langevarjurite baas ei oleks saanud omalt poolt midagi rohkem teha.

Raporti teatel olid vahejuhtumiga seotud langevarjurid parasjagu vabalangemise faasis ning ei saanud kontrollida oma kiirust ega liikumissuunda. Ainsaks variandiks oleks neil olnud langevarju avamine, et laskumist aeglustada.

Tagasi üles