Itaalias on suurenenud Tuneesiast omal jõul saabunud migrantide arv

Migrandid Itaalia Lampedusa sadamas 14. septembril pärast maalelubamist abiorganisatsiooni päästelaevalt Ocean Viking.

FOTO: Mauro Buccarello/AP/Scanpix

Itaalias on suurenenud võimudele märkamatult ja omal jõul Tuneesiast riigi lõunarannikule saabunud migrantide arv, hoiatas prokurör laupäeval. 

Euroopasse saabuvate migrantide arvu suurenemist on viimasel ajal seostatud ka talve lähenemisega, mis sunnib paljusid enne võimaluseakna sulgemist tegema katset Vahemerd ületada. 

Itaaliasse on alates aasta algusest saabunud 6620 inimest, neist 5500 on teinud seda inimsmugeldajate abita meritsi või maitsi omal käel ilma, et võimud oleksid neid märganud või nad oleksid abi vajanud, kirjutas päevaleht Repubblica. 

«Me oleme hakanud nägema mitte üksnes tuneeslasi vaid ka Sahara-taguse Aafrika inimesi paatidel, mis saabuvad omal jõul,» ütles Agrigento prokurör Salvatore Vella usutluses päevalehele Stampa. 

Vella sõnul arvavad võimud, et on olemas uued rändemarsruudid Liibüa asemel Tuneesiast, kus mereületus on lühema vahemaa tõttu lihtsam ja seda on võimalik sooritada minimaalse riskiga väikepaatides. 

Prokurör nimetas selliseid mereületusi «äriklassi reisideks», sest nende käigus kasutatakse küllaltki lühikeseks 14-16-tunniseks sõiduks kiireid aluseid. 

Siseministeeriumi andmetel suurenes septembris eelmise aasta sama kuuga võrreldes Itaaliasse saabunud migrantide arv. 

Lampedusa saarel maabus reedel kaks paati 108 asüülitaotlejaga. 

Ekspertide sõnul ei ole rändesurve suurenemisel mingit pistmist riigi sadamad migrantidele sulgenud Itaalia rände- ja immigratsioonivastase valitsuse võimult lahkumisega. 

Septembri esimesel nädalal sai Itaalias võimule tunduvalt Euroopa-meelsem valitsus, mis loodab saavutada Euroopa Liidus kokkuleppe riiki saabuvate migrantide jaotamises liikmesriikide vahel. 

Ei ole olemas ka väidetavat «tõmbefaktorit», millega Vahemerel migrante päästvad abiorganisatsioonid julgustavad üha uusi migrante mereületust proovima, ütles mõttekoja Institute for International Political Studies (IPSI) esindaja Matteo Villa. 

Septembris on Liibüast lahkunud palju vähem inimesi ajal, kui üks heategevusorganisatsiooni päästelaev on patrullinud otsingu- ja päästetsoonis, võrreldes nendega, kes proovisid merd ületada olukorras, kus ei olnud lähedal ühtegi sellist laeva, ütles ta. 

Selle asemel kahtlustavad rändevaatlejad ja uurijad, et inimkaubitsejad võivad olla muutmas oma ärimudelit. 

Liibüast lähtuv Kesk-Vahemere rändemarsruut on kurikuulus oma ohtlikkuse poolest ja Rahvusvahelise Rändeorganisatsiooni (IOM) andmetel on selle praegune surmade määr üks inimene kümnest. 

Pärast Euroopa valitsuste jõustatud piiranguid tegutseb sel marsruudil vaid kaks abiorganisatsiooni laeva. Samuti on üha enam migrandialuseid kinni püüdmas Liibüa rannavalve. 

Nende tegurite tõttu tundub tõenäoline, et inimkaubitsejad on valinud Liibüa asemel migrantide teelesaatmise kohaks Tuneesia, ja teevad seda ülerahvastatud ja kipakate paatide asemel puidust paatides. 

Repubblica rändekorrespondendi Alessandra Ziniti sõnul liigutatakse Liibüa-Tuneesia piirile sadu migrante ja selles inimkaubitsemisäris löövad tuneeslaste kõrval kaasa ka liibüalased ja keskaafriklased. 

Esmaspäeval arutavad Vallettas üle Vahemere Euroopasse saabuvate migrantide jaotusmehhanismi Soome, Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia ja Malta siseministrid. 

Tagasi üles